تاریخ انتشار:98/7/30 - 11:32
شماره مطلب:1398730
موضوع بحث اين هفته حلقه هاي صالحين پايگاه بسيج فرهنگيان شهيد رجايي

 جنگ جهانی اراده ها در عصر پسا مدرن (اراد ه جوانان ایرانی قبل و بعد از انقلاب اسلامی)

به گزارش روابط عمومي مركز بسيج فرهنگيان موضوع بحث اين هفته پايگاه بسيج فرهنگيان شهيد رجايي محور جنگ جهاني اراده ها در عصر پسا مدرن واراده جوانان ايراني قبل وبعد از انقلاب اسلامي اختصاص يافت، حجت الاسلام دروديان با اعلام اين خبر، جنگ اراده هارا درمقايسه جوانان ايراني قبل وبعد انقلاب مورد توجه قرارداد.ايشان با استفاده از فرمايشات مقام معظم رهبري به تبيين اين موضوع پرداختند كه اهم آن به شرح زيراست:

((مقام معظم رهبری در دیدار اعضای شورای انقلاب فرهنگی در سال 92 که می فرمایند: ))

یک« می توانیم» را ملت گفته، نگذارید این «می توانیم» تبدیل به عکس آن شود.

این « می توانیم» را که در روح این جوانان ما دارد جولان می کند، نگذارید از بین برود؛ شما هم بگویید می توانیم و دنبال کنید این می توانیم را.

ما می توانیم تمدن نوین اسلامی را برپا کنیم و دنیایی بسازیم که سرشار باشد از معنویت وبا کمک معنویت و هدایت راه برود؛ این کارها را می توانیم انجام بدهیم که به توفیق الهی هم این کار را می کنیم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اجرای کامل سند بسیار ارزشمند نقشه‌ی علمی کشور افزودند: حضور نخبگان جوان در عرصه‌ی علوم انسانی موجب میشود پرورش اندام علمی کشور به‌صورت متناسب صورت گیرد، نه اینکه یک بخش فوق‌العاده قوی باشد و بخشی دیگر ضعیف و کم‌جان. رهبر انقلاب، همراه بودن علم با فرهنگ صحیحِ انسان‌دوستی را زمینه‌ساز استفاده‌ی بشر از منافع حقیقی علم و دانش خواندند و یادآوری کردند: علمِ بسیار مهم و بسیار نافعِ هسته‌ای وقتی با فرهنگ غلط قدرت‌طلبی همراه شد، به تولید بمب هسته‌ای انجامید و به تهدید بزرگ دنیا و بشریت تبدیل شد.17/7/1398. 

رهبر انقلاب در پایان سخنانشان با تکرار سخنان چند سال قبل خود یادآوری کردند: گفته‌ایم که باید به‌گونه‌ای پیشرفت کنیم که ۵۰ سال بعد هر نخبه‌ای و هر کسی که در جهان خواست تازه‌های علم را فرا بگیرد، ناچار به دانستن زبان فارسی باشد و تحقق این هدف، حتماً در دایره‌ی هوش و استعداد و همت ایرانی امکان‌پذیر است.

سوالات:

  1. چرا نخبگان به سوی علوم انسانی هدایت و حمایت نمی شوند.؟
  2. چرا اقتصاد در موضوع ابتکارات نخبگان کشور،  اولویت گذاری نمی شود.؟
  3. چگونه نخبگان جهان در نیم قرن آینده محتاج فراگیری زبان فارسی می شوند.؟

(معرفت شناختی (epistemology)

1-3-1 انسان نسبت به شناخت هستي و درك موقعيت خود وديگران در هستي توانايي دارد.

همچنان که وجود واقعياتی خارج از ذهن، برای هر انسان امری بديهي و ترديد ناپذير است، امكان شناخت اين واقعيات) دست يابي و شكل گيري دانش) نيز امری است بديهی كه جاي انكار و يا حتي ترديد ندارد . به بيان ديگر، جهان هستي قابل شناسايي است و انسان توانايي شناخت آن را دارد. خداوند اين توانايي را به انسان عطا كرده است.دعوت به شناخت ابعاد و مراتب مختلف هستي و اشاره به پديده هاي آفاقي و انفسي در قرآن، نشان از قدرت بشر براي شناخت دارد. هم چنين، اشارة قرآن به تعليم بشر توسط خدا، دلالت برفعليت يافتن اين امكان داردکه همين علم انسان زمينة انتخابگري و مسئوليت و كرامت آدمي است و در نتيجه سجود فرشتگان . را در برابر او فراهم آورده است.(مبانی سند ص-78) 

آرین غلامی که متولد سال 1380 است، در دور هفتم به حریفی از رژیم اشغالگر قدس برخورد، اما حاضر به مسابقه با او نشد تا از سکوی اولی باز ماند. انصراف از رویارویی با نماینده رژیم صهیونیستی آرین را از پاداش دلاری چشمگیر دور کرد، اما شطرنج‌باز ایرانی دفاع از مردم مظلوم فلسطین را به قهرمانی ترجیح داد. او پس از این اقدام جوانمردانه‌اش مورد تمجید مسئولان لشگری و کشوری قرار گرفت و به دیدار مقام معظم رهبری هم رفت. حضرت آقا در این جلسه دقایقی با آرین غلامی صحبت کرده و بابت اقدام ارزشمندش از او تمجید کرد. همچنین سردار قاسم سلیمانی هم دیداری با این ورزشکار داشت. غلامی و طباطبایی با انصراف از مبارزه با نماینده رژیم غاصب صهیونیستی، مدال احتمالی طلا و جوایز نقدی را از دست دادند تا مدال انسانیت را بر گردن آویزند. این تنها نمونه‌ای از جوانان معتقد ایران در دفاع از حقوق مردم فلسطین است. پیش از این بار‌ها و بار‌ها دلاور مردان ورزش ایران زمین قید مدال‌های دنیوی و دلار‌های بی‌شمار را زدند تا حرف ملت مظلوم فلسطین را به گوش جهان برسانند.

((اجرا و تحقق جدی سند راهبردی امور نخبگان» اولین نکته‌ی مورد تأکید حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بود.))

  « فلسفه برتری تربیت سیاسی و اجتماعی اسلام بر سایر ادیان»

ساحت تربیت اجتماعی و سیاسی بخشی از جریان تربیت رسمی و عمومی ناظر به کسب شایستگیهایی است که متربیان را قادر میسازد تا شهروندانی فعال و آگاه باشند و در فعالیت های سیاسی و اجتماعی مشارکت کنند .قلمرو ساحت تربیت اجتماعی سیاسی شامل موارد زیر است: ارتباط مناسب با دیگران (اعضای خانواده، خویشاوندان، دوستان، همسایگان و همکاران...)، تعامل شایسته با نهاد دولت و سایر نهــادهای مدنی و سـیاسی (رعایت قانون، مسؤولیت پذیری، مشارکت اجتماعی و سـیاسی، پاسداشت ارزشهای اجتماعی)، کسب دانش و اخلاق اجتماعی و مهارت های ارتباطی (بردبـاری، وفـاق و همـدلی،   درک و تعامل میان ، درک و فهم اجتماعی، مسالمت جویی، درک و فهم سیاسی، عدالت اجتماعی فرهنگـی، تفاهم بین المـللی، حفظ وحـدت و تفاهم، توانایی های زبان ملی (فارسی) محلی، جهانی (عربی) و انگلیسی و ...) است (سند تحول بنیادین، 302-303 :1390)

 ((4-3-1 - ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ ﻣﻘﺘﻀﻴﺎﺕ ﺗﺮﺑﻴﺖ))

ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﻭ ﺗﺪﺑﻴﺮ ﻫﺪﻓﻤﻨﺪﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺮﺑﻴﺎﻥ ﺩﺭ ﻓﺮﺍﻳﻨﺪ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﺤﻘﻖ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﺍﻳﻦ ﻓﺮﺍﻳﻨﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺘﺮﺑﻴﺎﻥ ﻃﺮﺍﺣﯽ ﻭﺍﺟﺮﺍ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﻫﻢ ﺁﻥ ﻫﺎ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺍﻧﺪ ﺍﺯ : -ﺗﻤﻬﻴﺪ( ﻓﺮﺍﻫﻢ ﮐﺮﺩﻥ ﺍﻣﮑﺎﻧﺎﺕ ﻣﻘﺪﻣﺎﺗﯽ ﻭ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﻣﺤﻴﻄﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ) - ﺗﺄﺩﻳﺐ -ﺗﻌﻠﻴﻢ - ﺗﺰﻛﻴﻪ (ﺗﻄﻬﻴﺮ) -ﺗﺒﻴﻴﻦ - ﺗﺬﮐﺮ ﻭ ﻣﻮﻋﻈﻪ - ﺍﻧﺬﺍﺭ ﻭﺗﺒﺸﻴﺮ -ﭘﺮﺳﺶ ﻭﭘﺎﺳﺦ -ﺍﻣﺮ ﺑﻪ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﻭﻧﻬﯽ ﺍﺯ ﻣﻨﮑﺮ -- ﺗﺸﻮﻳﻖ ﻭ ﺗﻨﺒﻴﻪ - ﺍﺑﺘﻼ ﻭﺁﺯﻣﺎﺑش- مبانی سند ص 173

 ((پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)«حُبّ الوطن مِن الإیمان»

((آرین غلامی: می‌خواهم با انگشتر حاج قاسم سلیمانی مهره‌ها را جا به جا کنم.))

««دوست داشتن وطن، از نشانه‌های ایمان است.»»

چه شد که تصمیم گرفتی با نماینده رژیم صهیونیستی روبرو نشوی؟ در آن زمان با چه کسانی مشورت کردی و به داوران چه گفتی؟

واقعیت این است که برای گرفتن این تصمیم زمان زیادی نداشتم و در مسابقات تنها بودم. در طول 2-3 دقیقه تصمیم گرفتم و به داوران هم اعلام کردم. به مسئولان اعلام کردم که دلایل سیاسی در دور هفتم مسابقه نمی‌دهم. این موضوع برای همه عجیب بود، چون در آستانه قهرمانی بودم و ناگهان از ادامه کار انصراف دادم. بعد از مسابقه با مادرم تماس گرفتم و گفتم که این اتفاق رخ داده است. چون مسابقات برق‌آسا است زمان زیادی برای فکر کردن نداریم. کاری که کردم در رسانه‌های سوئدی هم بازتاب زیادی داشت و من هم به همه شرایط را توضیح می‌دادم.

شطرنج‌بازان رژیم صهیونیستی در نهایت چندم شد؟

او در جایگاه سوم قرار گرفت و آن هم به لطف امتیازی بود که از عدم حضور من گرفت.

* کدام مهره شطرنج را از همه بیشتر دوست داری؟

فیل؛ چون می‌تواند از دور به همه جا برود و تاثیرگذار است.19/7/98

((گوشه هایی از دستاوردهای انقلاب اسلامی))

1-مقایسه دانشجو:

  قبل از انقلاب اسلامی کمتر از نیم درصد از مردم می توانستند به دانشگاه بروند.  تعداد دانشجویان دانشگاه های کشور پیش از انقلاب از مرز 150 هزار نفر تجاوز نمی کرد، امروزه این قریب به 5 میلیون نفر را بالغ شده است و در خصوص رشد کیفی دانشگاه ها نیز باید یادآورشد در حالیکه در سال تحصیلی 58_59تعداد دانشجویان دوره های دکتری 452 نفربود این عدد در سال تحصیلی 90_91 به بیش از 14 هزار نفر بالغ شده است، به عبارت دیگر میزان رشد دانشجویان مقطع دکتری در این دوره 5/26 برابر شده است. جزء چهار کشور موفق در شبیه سازی حیوانی، رشد نرخ باسوادی به حدود 90 درصد، بین از 10 میلیون نفر فارغ التحصیل دانشگاه ها و حدود 5 میلیون نفر مشغول به تحصیل - وی بیان کرد: دومین کشور برتر دنیا در تحقیقات مغز و نخاع و جزء 10 کشور دنیا از نظر پیوند اعضای بدن رشد شبکه برق، جزء 10 کشور برتر دنیا در علوم نانو تکنولوژی

 2- قدرت رسانه ایی:

 پیشرفت کمی و کیفی شبکه های رادیویی و تلویزیون و تاثیر در راه اندازی شبکه های برون مرزی مانند شبکه های سحر، جام جم، صبا، العالم و....گسترش مراکز فرهنگی و هنری،

3-سطح امنیت:

 گسترش تامین اجتماعی و انواع بیمه های حمایتی _ قدرت اول نظامی منطقه و دارای امن ترین آسمان منطقه - امروز جمهوری اسلامی ایران توانسته است علاوه بر آنکه امنیت خود را تامین کند، عمق استراتژیک خود را گسترش داده و در ورای مرزهای خود با دشمنانش درگیر شود. قبل از انقلاب، ناامنی فراگیر بود. به اعتراف خود پهلوی‌ها"در دوران پهلوی به‌خصوص رضاشاه بعد از ساعت ۸ شب کسی ضامن امنیت نبود. دزدی، چاقوکشی، بی‌ناموسی و... همه‌چیز ممکن بود."۱ این مورد وقتی رقم می خورد که شاه یک مملکت به جای اینکه حافظ منافع و دارایی‌های ملت باشد، خودش فاسد و‌بی‌بندوبار بود

اما بعد از‌پیروزی انقلاب اسلامی،آرام‌آرام امنیت برای مردم ایران فراهم شد. نهاد قوه قضائیه به‌کمک بازوانی مانند وزارت اطلاعات ونیروی انتظامی وهمچنین نیروهای داوطلب مردمی بسیج وسازمان سپاه،در‌تأمین آسایش وامنیت مردم شبانه‌روز فعالیت می‌کنند.

این آرامش‌و‌امنیت فقط شامل اکثریت‌ دینی کشور‌نبود،بلکه اقلیت‌های مذهبی را‌نیز در‌بر‌می‌گیرد وجان‌ومال‌و‌ناموس آنان نیز زیرسایه حکومت اسلامی درامان است.

 4- پیشرفت های نظامی :

  جزء 20 کشور سازنده ناوشکن در دنیا ودارنده رکورد سریع ترین اژدر دنیا، جزء چهار کشور سازنده پهباد موشک انداز در دنیا،  قبل از انقلاب اسلامی، ده ها هزار مستشار خارجی که چهل هزار نفر آنان که آمریکایی بودند و کارهای فنی و نظامی ایران را در دست داشتند.

5- ابتکارات جهشی:

تنها کشور مستقلی که خود به تکنولوژی هسته ای دست یافت از دیگر  دستاوردهای انقلاب اسلامی است. 

 6-خدمات روستایی:

  54هزار روستا فقط 2 هزار روستا برق داشتند. کاهش بی‌سابقه مرگ‌ومیر‌های ناشی از عدم دسترسی به مراکز خدمات درمانی به‌واسطه استقرار پایگاه‌های اورژانس ۱۱۵ در تمامی مراکز بهداشتی درمانی شبانه‌روزی روستایی- ریشه‌کنی بیماری‌های واگیردار با پوشش ۱۰۰ درصدی واکسیناسیون که به‌واسطه آن مرگ‌ومیر‌های دسته‌جمعی به تاریخ پیوست. دسترسی ۹۵ درصد مردم روستا به آب شرب بهداشتی بعد از انقلاب نسبت به دسترسی ۵ درصدی قبل از انقلاب.

 7-خدمات صنعتی:

 در دوران ستم شاهی تجهیزات صنعتی، با پرداخت هزینه های بسیار هنگفت از خارج خریداری می شد و برای استفاده از آنها نیز کارشناسان و مهندسان از همان کشور به ایران می آمدند. قبل از انقلاب اسلامی معادن مختلف و منابع نفت و گاز ما به دست غربی ها به یغما می رفت.

  8- خدمات پزشکی:

قبل از انقلاب وضعیت بهداشت در شهر و روستاها اسفناک بود و ده ها هزار پزشک پاکستانی و هندی در ایران مشغول به کار بودند. یکی از مصادیق بارز عدالت اجتماعی، موضوع سرانه بهداشت و سلامت و درمان عمومی است؛ در دوران طاغوت فقط ۳۷ درصد شهرهای کشور دارای بیمارستان بودند، بعد از انقلاب اسلامی علی‌رغم افزایش سه برابری تعداد شهرها، ۹۷ درصد شهرهای کشور دارای بیمارستان شدند.

در دوران رژیم ستمشاهی فقط بخش اندکی از مردم تحت پوشش بیمه درمانی قرار داشتند، اما امروز همه ساکنین روستاها و بخش قابل توجهی از شهرنشینان تحت پوشش بیمه سلامت قراردارند.

 

افزودن نظر جدید

کد امنیتی
کد امنیتی برای جلوگیری از ارسال اسپم می باشد.
Image CAPTCHA
لطفا کاراکترهای تصویر را در کادر بالا وارد نمایید.

پیوندهای تصویری