تاریخ انتشار:00/7/19 - 08:42
شماره مطلب:1400719
حضوري مغتنم ونادردرشوراي عالي آموزش وپرورش درسال 1400

ارتقاء جايگاه تعليم وتربيت مورد تأكيد است.

حضوري مغتنم ونادردرشوراي عالي آموزش وپرورش درسال 1400

ارتقاء جايگاه تعليم وتربيت مورد تأكيد است.

به گزارش روابط عمومي مركز بسيج فرهنگيان درپي حضورآيت الله رئيسي رئيس جمهور درشوراي عالي آموزش وپرورش كه پس از سالها بالاخره اين شورا با رئيس اصلي كارراشروع كرد. حجت الاسلام حسين درودي دراين خصوص تحليلي ارايه نموده است كه توجه علاقمندان را به آن جلب مي كنيم :

اولین تفاوت نگاه کرد به زیر ساخت فرهنگی کشور در هزارمین نشست شورای عالی آموزش و پرورش با حضور دور اندیش منش ریاست محترم جهمور به گونه ایی حرکت تحولی خود آغاز کرد تا بتواند به بن بست های تربیتی کشور خاتمه داده، و هم چنین بسترهای لازم برای عملیاتی شدن بیانیه گام دوم را از این مسیر شکل اجرایی و اقدامی به آن بدهند، از همین رو سعی می گردد بیانات رئیس محترم دولت سیزدهم را در قالب پرسش و پاسخ به تحول طلبان و تحول سازان تقدیم گردد.  

1- با کدام آرایش اعتقادی و علمی می توانیم طرح ها و لوایح قانونی مربوط به آموزش و پرورش را در شورای عالی مورد بحث و بررسی قرار بدهیم؟

آیت الله رئیسی شورای عالی آموزش و پرورش را بهترین جا برای بحث و بررسی موضوعات مرتبط با این حوزه و بهترین جایگاه مشورتی در مورد طرح ها و لوایج قانونی مربوط به آموزش و پرورش دانست و افزود.

2- حرکت تحولی شورای عالی آموزش و پرورش نیازمند به چه نوع ارتباطاتی با نهادهای عالی تصمیم گیر و تصمیم ساز کشور دارد؟

نکته مهم دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این که بدانیم نسبت شورای عالی آموزش و پرورش با نهادهای عالی تصمیم گیری همچون مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی، چیست.

3- چرا برخی از سیاست های حوزه تعلیم و تربیت خارج از شورای عالی آموزش و پرورش تصمیم گیری می شود؟

رئیس شورای عالی آموزش و پرورش با بیان این که این شورا سیاست اجرای قانون درحوزه تعلیم و تربیت را برعهده دارد، گفت: هر موضوعی که با آموزش و پرورش ارتباط دارد باید ابتدا در این شورا بررسی و کارشناسی شده و بعد برای تصمیم گیری به نهادهای بالادستی و تصمیم گیرنده ارجاع شود و دیگر هیچ امری مربوط به آموزش و پرورش بدون طرح در شورای عالی آموزش و پرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح نخواهد شد.

4- دستگاهها با چه ساختار علمی و اداری می تواند شورای آموزش و پرورش را در متن تصمیم گیری های خود سهیم کنند.؟

رئیس جمهور نسبت بین شورای عالی آموزش و پرورش و اعضا و وزرای شرکت کننده در جلسات این شورا را دیگر موضوع مهم که باید مورد توجه قرار گیرد، عنوان و با تأکید بر این که نسبت بین دستگاه ها و آموزش و پرورش باید روشن شود،گفت: شورای عالی آموزش و پرورش باید از حاشیه خارج شده و وارد متن تصمیم گیری ها درمورد این حوزه شود.

5- در چه شرایطی راهکارهای شورای عالی آموزش و پرورش قادر است حلال مشکلات تعلیم و تربیت باشد.؟

آیت الله رئیسی از اعضای شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان بهترین افراد برای ارائه نظرات مشورتی کارشناسی و تخصصی درمورد این حوزه نام برد و افزود: این شورا پشتوانه نظری و کارشناسی خوبی برای بررسی مسائل و ارائه راهکار برای حل مشکلات تعلیم و تربیت جامعه است

 6- در چه فرآیندی آموزش و پرورش قادر است معلم را محور تعلیم و تربیت بشناسد؟

رئیس جمهور با بیان این که آموزش و پرورش می تواند توسعه پایدار و آینده کشور را تضمین کند، توجه ویژه دولت به این حوزه را مورد تأکید قرار داد و افزود: شکی نیست که محور آموزش و پرورش «معلم» است و باید شأن، منزلت، مهارت و معیشت معلم در نظر گرفته شود.

7- چرا و چگونه نظام رتبه بندی معلمان برای آموزش و پرورش اصل معرفی می گردد.؟

آیت الله رئیسی، با اشاره به اجرای «طرح رتبه بندی معلمان»، گفت: در رابطه با رتبه بندی معلمان اصل بر افزایش کیفی و مهارتی این عزیزان است و موضوع مالی و معیشتی تنها یکی از مسائل مورد توجه است.

8- آیا مسائل مالی و معیشتی معلمان حل شدنی است.؟

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت جایگاه و نقش شورای عالی آموزش و پرورش در بررسی کارشناسی مسائل مهم حوزه آموزش و پرورش و اتخاذ تصمیم برای حل مشکلات و ارتقای جایگاه «تعلیم و تربیت» در جامعه، تأکید کرد: مسائل مالی و معیشتی معلمان، یک بار برای همیشه باید حل شود.

9- آیا عملیاتی کردن سند تحول بنیادین به معنی قطع ارتباط با جهان است؟

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش و تفاوت بین استفاده از تجارب دیگران و سندنویسی و نسخه نویسی، اشاره کرد و گفت: ما در موضوعات مهم و بنیادین از جمله تحول در آموزش و پرورش از همه تجربیات دنیا استفاده می کنیم و هیچ حد و مرزی در این زمینه نداریم اما سندنویسی خودمان را داریم و نباید دنبال اجرای سندی برویم که نقشی در تنظیم و تدوین آن نداشته ایم و متناسب با باورها و فرهنگ کشور ما تنظیم نشده است.

10- بخش ها و لایه های آموزش و پرورش در چه شرایطی حس تحول گرایی به خود می گیرند.؟

آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: شورای عالی آموزش و پرورش باید درمورد سند تحول بنیادین کمک و همراهی کند تا فاصله بین وضع فعلی و وضع مطلوب و مورد نظر را کاهش دهیم و برای ایجاد این تحول همه بخش ها و لایه های آموزش و پرورش باید حس تحول و تحول گرایی پیدا کند و مدارس ما «تحول محور» و «تربیت محور» باشد.

11- آیا مسبب محرومیت بخشی از دانش آموزان از امکانات و تجهیزات نوین آموزشی، آموزش و پرورش می باشد؟

رئیس جمهور در ادامه با تأکید بر ضرورت اجرای «عدالت آموزشی» و فراهم کردن امکانات لازم برای همه دانش آموزان کشور در بهره مندی از خدمات آموزشی بویژه آموزش مجازی از طریق «شبکه شاد» در دوران شیوع کرونا، اظهار داشت: این که همه دانش آموزان در سراسر کشور به آموزش دسترسی داشته باشند و دانش آموزی بخاطر محرومیت از امکانات و تجهیزات نوین آموزشی از تحصیل محروم نشود، وظیفه ما است.

12- چرا برخی تأمین نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش را، از طریق غیر دانشگاه فرهنگیان آدرس می دهند.؟

رئیس جمهور همچنین بر تقویت دانشگاه فرهنگیان به عنوان مرکز تربیت و آموزش معلمان نظام آموزشی کشور تأکید کرد و گفت: نیروی متخصص و متعهد مورد نیاز آموزش و پرورش برای تعلیم و تربیت آینده سازان کشور باید از طریق دانشگاه فرهنگیان تأمین شود.

 

افزودن نظر جدید

کد امنیتی
کد امنیتی برای جلوگیری از ارسال اسپم می باشد.
Image CAPTCHA
لطفا کاراکترهای تصویر را در کادر بالا وارد نمایید.

پیوندهای تصویری