تاریخ انتشار:98/2/3 - 11:51
شماره مطلب:139823
حلقه هاي صالحين اين هفته پايگاه بسيج فرهنگيان شهيد رجايي

بررسي الگوي پيشرفت اسلامي- ايراني

حلقه هاي صالحين اين هفته پايگاه بسيج فرهنگيان شهيد رجايي

بررسي الگوي پيشرفت اسلامي- ايراني

به گزارش روابط عمومي مركز مقاومت بسيج فرهنگيان وزارت آموزش وپرورش جلسه حلقه هاي صالحين پايگاه بسيج فرهنگيان شهيد رجايي دوشنبه دوم ارديبهشت بعد از نماز ظهر وعصر در نمازخانه ساختمان مركزي تشكيل شد. دراين جلسه حجت الاسلام والمسلمين درودي با عنايت به بيانات مقام معظم رهبري امام خامنه اي درخصوص الگوي پيشرفت اسلامي ايراني به تبيين و بررسي آن پرداخت.

بسم الله الرّحمن الرّحیم

خداوند جلّ و علا را سپاس میگزارم که با هدایت و توفیق او تلاش نظام‌مند چند هزار تن از صاحب‌نظران واستادان دانشگاهی و حوزوی و فرزانگان جوان برای طرّاحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پس از هفت سال در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی به نتیجه رسید. این سند اهمّ مبانی و آرمانهای پیشرفت را تدوین کرده و افق مطلوب کشور را در پنج دهه‌ی آینده ترسیم و تدابیر مؤثّر برای نیل به آن را طرّاحی کرده است که با تحقّق آن، که کاری عظیم و دشوار، امّا ممکن و شیرین است، کشور راه پیشرفت را خواهد پیمود و طلیعه‌ی مبارک تمدّن نوین اسلامی ایرانی در زیست‌بوم ایران رخ خواهد نمود. ان‌شاءالله. اکنون با تقدیر از متفکّران و استادان و صاحب‌نظرانی که طرّاحی این سند مهم و مدیریّت تهیّه‌ی آن را بر عهده داشته‌اند، مقرّر می دارد:

۱ - مجمع تشخیص مصلحت نظام سند پیوست را بعنوان چارچوب بالادستی سیاست‌های کلی مورد ملاحظه قرار دهد و پیشنهادهای تکمیلی برای حصول اطمینان از کفایت آن را در جایگاه یاد شده ارائه کند و پس از ابلاغ نسخه نهایی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، سیاست‌های کلی نظام را برای انطباق با الگو بازنگری نماید.

-2  مجلس شورای اسلامی با نگاه ملی به بررسی سند حاضر بپردازد و نکات ضروری برای ارتقای آن را بعنوان سند بالادستی قوانین برنامه‌ای کشور پیشنهاد نماید و تمهیدات لازم را برای تهیه و تصویب طرح‌ها و لوایح برنامه‌ای در چارچوب نسخه نهایی آن مقرر سازد.

3- دولت فارغ از ملاحظات زودگذر، این سند را از جهت قابلیت اجرا و تحول آفرینی بررسی نماید و پیشنهادهای عملی برای ارتقای آن را ارائه دهد. از ذخیره مدیریتی و کارشناسی دولت در مرکز و استانها برای این منظور استفاده شود.

۴ - شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی در حیطه وظایف خود به بررسی و ارائه پیشنهاد نسبت به این نسخه از الگو

 5- دانشگاهها و حوزه‌های علمیه و صاحب‌نظران این سند را عمیقاً بررسی نمایند و با ارائه پیشنهادهای مشخص برای ارتقای آن بیش از پیش در ترسیم هدف و مسیر پیشرفت کشور مشارکت جویند.
۶-  مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با مشورت مراجع مخاطب در بالا، برنامه زمانی بررسی نسخه حاضر الگو از سوی آنها را تنظیم و نظرات و پیشنهادهای تکمیلی را دریافت و دقیقاً بررسی و بهره‌برداری کند. و ان‌شاءالله نسخه‌ی ارتقاء یافته الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را حداکثر ظرف دو سال آینده برای تصویب و ابلاغ ارائه نماید.

7- پس از آن، برای آماده شدن همه‌ی دستگاههای کشور و کمک عمومی مردم برای اجرای الگو، زمانی اختصاص خواهد یافت، بطوری‌که ان‌شاءالله از ابتدای قرن پانزده هجری شمسی اجرای الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی با مقدمات کافی و سرعت مطلوب آغاز شود و امور کشور بر مدار آن قرار گیرد.

8  - صدا و سیما و دستگاههای تبلیغی و اطلاع رسانی رسمی کشور اخبار فعالیت‌های یاد شده را منتشر نمایند، البته بررسی و ارتقای نسخه حاضر الگو در مراجع یاد شده متمرکز خواهد بود تا این کار مهم دستخوش مجادلات روزمره نگردد. پیشرفت، مستلزم تحول مطلوب نفوس انسانی و هنجارها و ساز و کارهای اجتماعی است و لذا امری تدریجی و طولانی و وابسته به ایمان و عزم و تلاش ملی و صبر و مداومت همگانی و از همه برتر، تفضلات الهی است که به حول و قوه کبریایی‌اش ان‌شاءالله در تداوم انقلاب اسلامی به این ملت عنایت خواهد فرمود.

سیّد علی خامنه‌ای

۲۲ مهر ۱۳۹۷  

متن الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

الگوی پایه، چارچوب الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و معرف سیر کلی تحولات مطلوب ایران در عرصه‌ فکر، علم، معنویت و زندگی بسوی تمدن نوین اسلامی ایرانی در نیم‌قرن آینده است. این الگو با مشارکت گسترده متفکران و صاحب‌نظران ایرانی و بر اساس جهان‌بینی و اصول اسلامی و ارزش‌های انقلاب اسلامی و با توجه به مقتضیات اجتماعی و اقلیمی و میراث فرهنگی ایران، بر طبق روش‌های علمی و با استفاده از دستاوردهای بشری و مطالعه آینده‌پژوهانه تحولات جهانی طراحی شده و شامل مبانی، آرمان‌ها، رسالت، افق و تدابیر است. مبانی، اهم پیش‌فرض‌های اسلامی، فلسفی و علمی جهان‌شمول معطوف به پیشرفت را ارائه می‌دهد. آرمان‌ها، ارزش‌های فرازمانی- فرامکانی و جهت بخش پیشرفت است. مبانی و آرمان‌ها وجه اسلامیت الگو را تضمین می‌کنند. رسالت، میثاق مشترک مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران برای پیشرفت است. افق، آرمان‌های الگو را بر جامعه و زیست‌بوم ایران در نیم‌قرن آینده تصویر می‌کند و هدف‌های واقعی آحاد مردم، جامعه و حکومت ایران را در آن موعد معین می‌سازد. تدابیر، تصمیمات و اقدامات اساسی و بلندمدت برای حل مسائل مهم کشور و شکوفا ساختن قابلیت‌های ماندگار ملی به‌منظور رسیدن به افق است. این الگو با ایمان استوار و عزم راسخ و تلاش عظیم و مدبرانه مردم و مسئولان جمهوری اسلامی ایران اجرا خواهد شد.

الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت

تدابیر

متن

تولید کننده

بهره بردار

-1تبیین و ترویج اسلام ناب محمدی(ص) متناسب با مقتضیات روز

حوزه های علیمه

آموزش و پرورش-دانشگاهها

2- تقویت و تعمیق فرهنگ توحیدی و معادباور و ایمان به غیب 

صدا و سیما- وزرات ارشاد- سازمان تبیلغات

آموزش و پرورش-دانشگاهها

-3  بسط فرهنگ قرآنی و تعمیق معرفت و تداوم محبت اهل بیت(ع) از طریق زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورا و انتظار بدون انحراف و بدعت

سازمان اوقاف- حوزه های علمیه-صدا و سمیا- وزارت ارشاد

آموزش و پرورش-دانشگاهها

۴ - ترویج آموزه‌های اخلاق اسلامی و هنجارهای مدنی و تبلیغ عملی دین

حوزه های علمیه- صداو سیما-سازمان تبلیغات- وزرات ارشاد

آموزش و پرورش-دانشگاهها

۵ - شناساندن علمی و واقع‌بینانۀ ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی

حوزه های علمیه- دانشگاهها-صدا وسیما

آموزش و پرورش

۶ - گسترش تعلیم‌ و تربیت وحیانی، عقلانی و علمی

حوزه های علیمه

آموزش و پرورش-دانشگاهها

۷  - تربیت نیروی انسانی توانمند، خلاق، مسئولیت‌پذیر و دارای روحیۀ مشارکت جمعی با تأکید بر فرهنگ جهادی و محکم‌کاری

حوزه های علیمه- داشگاهها – آموزش و پرورش

دستگاههای دولتی و مشارکتی

۸ - ارتقای موقعیت شغلی، کرامت و منزلت اقشار علمی و فرهنگی به ویژه معلمان و استادان

مجلس شورا- سازمان استخدامی-سازمان برنامه و بودجه- صدا و سیما

آموزش و پرورش-دانشگاهها

۹-  تبیین، ترویج و نهادینه‌سازی سبک زندگی اسلامی ایرانی سالم و خانواده‌ محور با تسهیل ازدواج و تحکیم خانواده و ارتقای فرهنگ سلامت در همه ابعاد

صداو سیما- وزرات ارشاد- سازمان تبلیغات- قوه قضائیه-

آموزش و پرورش-دانشگاهها

۱۰ - اهتمام به احیا و توسعه نمادهای اسلامی ایرانی به ویژه در پوشش، معماری و شهرسازی با حفظ تنوع فرهنگی در پهنه سرزمین

حوزه های علیمه- دانشگاهها- صدا و سیما- وزرات ارشاد

وزرات مسکن- وزرات کشور

۱۱ - تحقیق و نظریه‌پردازی برای تبیین عدم تعارض‌ دوگانه‌هایی از قبیل عقل و نقل، علم و دین، پیشرفت و عدالت، ایرانی بودن و اسلامیت، و تولید ثروت و معنویت از سوی صاحب‌نظران و نهادهای علمی کشور

حوزه های علیمه- دانشگاهها- سازمان تبلیغات- وزرات ارشاد- صدا وسیما

آموزش و پرورش

۱۲ - تقویت و گسترش تولید علمی اصیل، بومی و مفید در رشته‌های علوم انسانی با بهره‌گیری از مبانی و منابع اسلامی و دستاوردهای بشری

حوزه های علیمه- دانشگاهها

آموزش و پرورش

13- توسعه علوم بین‌رشته‌ای و مطالعات و پژوهش‌های چند رشته‌ای بدیع و مفید

حوزه های علیمه- دانشگاهها

آموزش و پرورش- دستگاههای دولتی و مشارکتی

۱۴ - کوشش و تعامل فکری بلندمدت و پایدار نخبگان و مؤسسات علمی برجسته کشور در عرصه بین‌المللی

وزرات خارجه- بنیاد نخبگان- جامعه المصطفی- جامعه الزهرا- دانشگاهها

آموزش و پرورش

۱۵-  حمایت فزاینده و مطالبه متناسب از برجسته‌ترین مؤسسات و شخصیت‌های علمی کشور برای تولید علم در راستای رفع نیازها و حل مسائل اساسی جامعه

سازمان بازنشستگی- بنیاد نخبگان- کانون بازنشستگان-

آموزش و پرورش

۱۶ - ارزش‌گذاری معلومات و مهارت‌های غیررسمی روزآمد و کارآمد، ارتقای دانش‌های مهارتی و تنوع‌بخشی به شیوه‌های مهارت‌افزایی

دانشگاهها- وزرات صنعت-

آموزش و پرورش

۱۷- ارتقای دانش پایه و توسعه شبکه‌های علم، فناوری و نوآوری با همکاری متقابل مؤسسات علمی و پژوهشی، صنایع و دولت در فرایند تولید کالا و خدمات

وزرات ارتباطات و فنآوری-دانشگاهها – مجلس شورا اسلامی- صدا سیما-وزرات اقتصاد

آموزش و پرورش

۱۸- ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای بومی به فنّاوری‌های صنعتی با استفاده از دستاوردهای نوین علمی و تجارب تاریخی و احیای بازارهای تولیدی تخصصی مطابق قابلیت‌های سرزمینی

وزرات کار-دانشگاهها – مجلس شورا اسلامی- صدا سیما-وزرات اقتصاد

وزرات ارتباطات و فنآوری-دانشگاهها – مجلس شورا اسلامی- صدا سیما-وزرات اقتصاد

۱۹ - پی‌ریزی و گسترش نهضت کسب و کار هنرهای نمایشی و کاربردهای فضای مجازی با استفاده از میراث فرهنگی و ادبی ایرانی اسلامی و قابلیت‌های ملی و محلی مطابق تقاضا و پسند مخاطب منطقه‌ای و جهانی

وزارت ارشاد- وزرات ارتباطات- دانشگاهها- صدا و سیما- مرکز ملی فضای مجازی-

آموزش و پرورش

۲۰ - التزام به رعایت اصول و قواعد اسلامی در غایت و ساختار تصمیمات، سیاست گذاری ها و نهادسازی های اقتصادی و مالی

وزرات اقتصاد- سازمان برنامه بودجه- مجلیس شورا- صدا و سیما

آموزش و پرورش- دستگاههای دولتی و مشارکتی

۲۱ - تحقق عدالت مالیاتی و کاهش فاصله‌های جمع درآمد خالص خانوار از طریق ایجاد نظام یکپارچه مالیات ‌ستانی، تأمین اجتماعی و ارائه تسهیلات مالی  با بهره ‌گیری از سامانه جامع اطلاعاتی ملی

وزرات اقتصاد- سازمان برنامه بودجه- مجلیس شورا- صدا و سیما- وزرات کار

دستگاههای تولیدی – سازمان تعاون روستایی- وزرات کار

۲۲ - تسهیل ورود کارآفرینان به عرصه های اقتصادی به ویژه اقتصاد دانش بنیان و کاهش هزینه های کسب و کار با تاکید بر اصلاح قوانین، مقررات و رویه های اجرایی کشور

دانشگاهها – وزرات اقتصاد- وزرات کار – صدا و سیما

آموزش و پرورش

۲۳-  تحقق عدالت در ساختار قانونی نظام بانکی با ایجاد انضباط پولی، رهایی از ربای قرضی، توزیع عادلانه خلق پول بانکی و بهره‌مند سازی عادلانه آحاد مردم جامعه از خدمات پولی

وزرات اقتصاد- دانشگاهها – بانک مرکزی- مجلس شورا- صدا و سیما- سازمان برنامه و بودجه

آحاد مردم

۲۴ - استقلال بودجه دولت از درآمد های حاصل از بهره‌برداری از منابع طبیعی و ثروت‌های عمومی و انتقال این درآمد ها به مردم با تأمین عدالت بین نسلی

مجلس شورا- صدا وسیما- وزرات ارشاد- سازمان تبیلغات -وزرات اقتصاد

آحاد مردم

۲۵ - توقف خام فروشی منابع طبیعی ظرف ۱۵ سال از زمان شروع اجرای الگو و جایگزینی آن با زنجیره پیش‌رونده تولید ارزش افزوده ملی در داخل و خارج کشور

مجلس شورا- صدا وسیما- وزرات ارشاد- سازمان تبیلغات -وزرات اقتصاد- سازمان خصوصی سازی

آحاد مردم

۲۶- مصون ‌سازی و تقویت فرآیندها، سیاست ها، تصمیمات و نهادهای اقتصادی در مقابل تکانه‌ های سیاسی- اقتصادی هدفمند و غیرهدفمند برونزا

دانشگاهها – وزرات اقتصاد- صدا و سیما – وزرات خارجه- مجلس شورا

آحاد مردم

۲۷- توسعه فعالیت‌های زیربنایی، اقتصادی و اجتماعی و مصرف آب، انرژی و سایر منابع حیاتی متناسب با ظرفیت، حقوق و اخلاق زیستی

حوزه های علمیه- دانشگاهها- وزرات نیرو- وزرات اقتصاد- مجلس شورا- صدا و سیما- آموزش و پرورش

آحاد مردم

۲۸- حفظ حقوق مالکیت عمومی بر منابع طبیعی و ثروت های ملی همراه با رعایت ملاحظات صیانتی، زیست محیطی و بین نسلی در بهره برداری از آن‌ها

وزرات جهاد کشاورزی- سازمان جنگها و مراتع- دانشگاهها – قوه قضائیه

آحاد مردم

۲۹- کاهش شدت مصرف انرژی و متناسب‌سازی سهم تولید و مصرف انرژی از منابع انرژی پاک

دانشگاهها- مجلس شورا- مراکز پژوهشی و تحقیقاتی- صدا و سیما- حوزه های علمیه

آحاد مردم

۳۰ - بسترسازی برای استقرار متعادل جمعیت و توازن منطقه‌ای در پهنۀ سرزمین بر مبنای آمایش ملی و تخصیص امکانات و تسهیل و تشویق سرمایه‌گذاری در بخش‌های اقتصادی و فرهنگی مناطق مختلف و توانمندسازی مناطق محروم با توجه به استعدادهای سرزمینی

حوزه های علمیه – دانشگاهها- صدا و سیما – مجلس شورا- وزرات مسکن- آموزش و پرورش- وزرات اقتصاد – وزرات صنعت

آحاد مردم

۳۱- تمرکززدایی در ساختار اقتصادی- مالی کشور با واگذاری برنامه ریزی و تصمیم گیری به استان‌ها و شهرستان‌ها درچارچوب سیاست‌های ملی

مجلس شورا- وزرات اقتصاد – صدا و سیما- دانشگاها – آموزش و پرورش-

آحاد مردم

۳۲ - بهره‌گیری از دیپلماسی فعال اقتصادی در کسب فنّاوری‌های پیشرفته و تشویق سرمایه گذاری خارجی برای صادرات و حمایت از صادرات تولیدات داخلی با ارزش افزوده

وزرات خارجه- دانشگاهها- وزرات اقتصاد- بانک مرکزی- وزرات کار – آموزش و پرورش

آحاد مردم

۳۳ - فعال کردن قابلیت‌های سرزمینی و موقعیت ارتباطی ایران از طریق ایجاد زیرساخت‌های پیشرفته برای تبدیل ایران به قطب راهبردی فرهنگی، علمی، فناوری و اقتصادی

دانش گاهها – حوزه های علمیه- آموزش و پرورش- وزرات ارشاد- وزرات اقتصاد- وزرات ارتباطات

آحاد مردم

۳۴- گسترش قطب‌های گردشگری طبیعی، فرهنگی، مذهبی و سلامت با محوریت مناطق و مراکز هویت‌ساز

دانشگاهها- حوزه های علمیه- سازمان تبلیغات-وزرات ارشاد- صداو سیما

وزرات اقتصاد- وزرات ارشاد- آموزش و پرورش- صدا و سیما

۳۵- تأمین امنیت و ایمنی غذا و ترویج تغذیه سالم و ارتقای سازوکارهای نظارت بر تولید و توزیع مواد غذایی و مصرفی

وزرات اقتصاد- دانشگاهها- وزرات بهداشت- وزرات کشاورزی- قوه قضائیه

آحاد مردم

۳۶- پوشش همگانی مراقبت‌ها و خدمات و توزیع عادلانۀ منابع حوزۀ سلامت

دانشگاهها- قوه قضائیه- وزرات اقتصاد- صدا و سیما- وزرات بهداشت- وزرات کار

آحاد مردم

۳۷ - همکاری بین‌بخشی و مشارکت نظام‌مند مردمی در ارتقای سلامت با اولویت پیشگیری و کنترل عوامل تهدیدکننده

دانشگاهها- وزرات بهداشت- صدا و سیما- سازمان تبلیغات- وزرات ارشاد- آموزش و پرورش

آحاد مردم

۳۸ - تنظیم نرخ باروری در بیش از سطح جانشینی

دانشگاهها- مجلس شورا- صداو سیما- مراکز تحقیقاتی و پژوهشی

وزرات اقتصاد- وزرات کار- وزرات بهداشت- اموزش و پرورش

۳۹ - اعتلا و تقویت و ترویج دانش بومی در حوزه سلامت مبتنی بر شواهد متقن علمی

دانشگاهها- مجلس شورا- صداو سیما- مراکز تحقیقاتی و پژوهشی

آحاد مردم

۴۰ - ارتقای توانمندی‌های حوزۀ پزشکی با هدف ارائۀ آموزش، خدمات و تولیدات در سطح ملی و بین‌المللی

دانشگاهها- مجلس شورا- صداو سیما- مراکز تحقیقاتی و پژوهشی

وزرات بهداشت- اموزش و پرورش

۴۱- اعتلای منزلت و حقوق زنان و ارتقای جایگاه اجتماعی و فرصت‌های عادلانۀ آنان و تأکید بر نقش مقدس مادری

حوزه های علمیه- دانشگاهها- سازمان تبلیغات- صدا و سیما- وزرات ارشاد- وزرات کار- وزرات اقتصاد

آموزش و پرورش

۴۲- ارتقای استقلال، اقتدار، پاسخگویی و تخصصی شدن نظام قضایی و تربیت و جذب قضات عالم و متعهد و دانش‌افزایی مستمر و نظارت بر عملکرد قضات و کارکنان قضایی و اصلاح و الکترونیکی کردن فرایندهای دادرسی

 

 

۴۳- طراحی و اجرای راه‌های پیشگیری از جرم و افزایش آگاهی و اخلاق اجتماعی و تقوای عمومی

 

 

*   *   *

 

 

۴۴- گسترش فهم عمیق و تحکیم نظریه مردم‌سالاری دینی مبتنی بر ولایت فقیه

 

 

۴۵- حفظ و تقویت مردم‌سالاری دینی، مشارکت مردمی، عدالت و ثبات سیاسی

 

 

۴۶- گسترش و تقویت تشکل‌های مردمی به منظور افزایش سرمایه اجتماعی و تحکیم ساختار درونی نظام

 

 

۴۷- تقویت فضای آزاداندیشی به منظور ارزیابی و نقد علمی سیاست‌ها و عملکردهای گذشته و حال برای تصحیح مستمر آن و حفظ مسیر انقلاب اسلامی

 

 

۴۸- ارتقای نظارت رسمی، مردمی و رسانه‌ای بر ارکان و اجزای نظام و پیشگیری از تداخل منافع شخصیت حقیقی و حقوقی مسئولان و کارکنان حکومت و برخورد بدون تبعیض با مفسدان به ویژه در سطوح مدیریتی

 

 

۴۹- اجرای کامل ضمانت‌های پیش‌بینی شده در قانون اساسی در حوزۀ آزادی‌های فردی و اجتماعی و آموزش و ترویج حقوق و تکالیف شهروندی و تقویت احساس آزادی در آحاد جامعه

 

 

۵۰- تعیین ضوابط عادلانه و شفاف‌سازی فرایندهای تخصیص امکانات و امتیازات دولتی؛ درآمد، ثروت و معیشت مسئولان حکومتی و منابع و هزینه‌های مالی فعالیت سیاستمداران و تشکل‌های سیاسی

 

 

۵۱- گزینش مسئولان و مدیران بر مبنای التزام عملی آنان به حد کفاف در معیشت و اهتمام ایشان به هنجارهای عدالت، صداقت، راستگویی، اعتماد، فداکاری و پاسخگویی

 

 

۵۲- تقویت اقتدار حاکمیتی و ارتقای نظام سیاسی و متناسب‌سازی ساختار اداری کشور با روش‌های جدید به گونه‌ای که کمتر از یک درصد جمعیت کشور حقوق‌بگیر دولت باشند

 

 

۵۳- پیشگیری از شکل‌گیری تهدید علیه جمهوری اسلامی ایران، گسترش بسیج مردمی و تقویت بنیه دفاعی بازدارنده

 

 

۵۴- تقریب مذاهب اسلامی و تحکیم اتحاد و انسجام مسلمانان از طریق تأکید بر مشترکات دینی و پرهیز از اهانت به مقدسات مذاهب اسلامی

 

 

۵۵- ترویج عقلانیت و روحیه جهادی در جهان اسلام و حمایت از حرکت‌های اسلامی و نهضت‌های آزادی‌بخش و استیفای حقوق مردم فلسطین

 

 

۵۶- تأکید بر چندجانبه‌گرایی، گسترش دیپلماسی عمومی و کمک به حکمیت و صلح بین‌المللی

 

 

 

افزودن نظر جدید

کد امنیتی
کد امنیتی برای جلوگیری از ارسال اسپم می باشد.
Image CAPTCHA
لطفا کاراکترهای تصویر را در کادر بالا وارد نمایید.

پیوندهای تصویری