تاریخ انتشار:98/10/9 - 09:22
شماره مطلب:1398109
بحث اين هفته حلقه هاي صالحين پايگاه بسيج فرهنگيان شهيد رجايي

تورم شناسي درآموزش وپرورش

تورم شناسي درآموزش وپرورش

{{الف- آیا در مراتب حیات طیبه سند تحول درسی بنام ««تورم شناسی»» را می توان برای مربیان و متربیان  برنامه ریزی کرد.؟}}

{{ب- آیا سرمایه گذاری  در مدارس برای تولید نیروی انسانی  قابل مقایسه با سرمایه گذاری در امور عمرانی کشور می باشد.؟}}

{{ ج-آیا  با سرمایه گذاری حقیقی در آموزش و پرورش، می توان سرمایه انسانی کشور را افزایش داده و اصلاح امور اقتصادی جامعه را با دانش آموزان رقم زد.؟}}

{{ ه- آیا درمان تورم 40 ساله انقلاب اسلامی ایران با عبور از کلاس های درس شاداب و با کتب غنی به معارف اسلامی و معلمان تکریم شده می گذرد.؟}}

((مباحث تکمیلی سند تحول بنیادین))

((سرانه آموزشی در کشورهای جهان سال 2009-))

««اگر سرانه یک دانش آموز را با سرانه یک زندانی مقایسه کنیم در 12 سال آینده چه تعداد زندانی خواهیم داشت. !؟»»

 

[[ ما می توانیم تورم در اقتصاد کشور را با ظرفیت آموزش و پرورش به تمدن مبدل کنیم.؟]]

((درسال2009میلادی))

((1- ایران {700}دلار2-آفریقای جنوبی{2386}دلار3-آلمان{15062}دلار4- ترکیه{1804}دلار5- روسیه{4281}دلار6-هند{348} دلار7- ژاپن {19595} دلار8- سوئد{30346} دلار9- کره جنوبی {9693} دلار10- کانادا{8018} دلار11- مالزی{2914}دلار12- امارات{8682} دلار))

««جای خالی درس تورم شناختی در کتب آموزشی دانش آموزان»»

{{هیچ کجای دنیا ۲۳ نوع مدرسه نداریم.}}

((درسال2013میلادی))

1- چرا تعدد مدرسه ؟ 2- چرا تعدد هزینه ؟ 3- چرا تعدد مدیریت؟ 4- چرا تعدد انتظار؟ 5-چرا تعدد رقابت

فراز هایی از بیاینه گام دوم:

{{الف- انقلاب اسلامی با دوبال قرآنی "ربنا آتنا فی الدینا حسنه و فی الاخره حسنه" افول و سقوط نظام های تک قطبی را علنی کرد.}}      ((آموزش اقتصاد دو بعدی در مدارس کشور-))

{{ب- «انقلاب اسلامی پس از نظام سازی، به رکود و خموشی دچار نشده و نمی شود و میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری نمی بیند، بلکه از نظریّه­ی نظام انقلابی تا ابد دفاع میکند.}}        (( - جوشش انقلابی مانع اقتصاد اسلامی و انسانی نمی شود.؟- ))

{{ج- دنیا به جوان ایرانی و پایداری ایرانی و ابتکارهای ایرانی، در بسیاری از عرصه ها با چشم تکریم و احترام می نگرد. قدر خود را بدانید  و با قوّت خداداد، به سوی آینده خیز بردارید و حماسه بیافرینید.}}                     (( - آیا در قاموس ایمان و جهاد جوان ایرانی شکست اقتصادی وجود دارد.؟))

««راهکارهای سند تحول»»

الف-((راهکار 3-4)) -تدوين برنامه جامع مشاركت خانواده و نهادهاي تربيتي وآموزشي براي تقويت فرهنگ تربيتي خانوادهها و تحقق شايستگي هاي پايه دانش آموزان.((- اقتصاد و خانواده -))

ب- ((راهکار4-4)) -افزايش ميزان مشاركت خانواده ها در فعاليت های آموزشی و تربيتی مدرسه، برگزاری دورههای آموزشی اثربخش، ارائه خدمات مشاوره ای به خانواده های آسيب پذير و آسيب زا برای همسو سازی اهداف و روش های تربيتی خانواده و مدرسه.(( مشاوره های اقتصادی در مدارس))

ج- ((راهکار 5- 4)) -اضافه نمودن درس مديريت و سلوك مناسب خانواده به جدول برنامه درسی دوره متوسطه در تمام رشته ها و برای تمام دانش آموزان. ((-کارگاههای آموزش اقتصادی دوره متوسطه-))

د – ((راهکار 6-4)) - تهيه و تدوين محتواي آموزشي براي دانش آموزان جهت آشنايي با ويژگي ها، نيازها و وظايف خانواده در چارچوب ارزش ها و معيارهاي اسلامي.((-شناسایی استعدادهای اقتصادی در مدارس -))

{{درك مفاهيم اقتصادي درچارچوب نظام معيار اسلامي از طريق كار و تلاش و روحية انقلابي و جهادي، كارآفريني،}}

(( فصل هفتم سند تحول و هدف هاي عملیاتي آن ص 30 و 31))

الف- قناعت و انضباط مالي، مصرف بهينه و دوري از اسراف و تبذير  و  با رعايت وجدان، عدالت و انصاف در روابط با ديگران در فعاليت هاي اقتصادي در مقياس خانوادگي، ملي و جهاني مشاركت مي نمايند. 

ب- داراي حداقل يک مهارت مفيد براي تأمين معاش حلال باشند به گونه اي كه در صورت جدايي از نظام تعليم و تربيت رسمی در هر مرحله، توانايي تأمين زندگي خود و ادارة خانواده را داشته باشند.

  دستگاه آموزش و پرورش به عنوان یکی از زیربنایی ترین و همگانی ترین نهادهای اجتماعی ، چیزی جز یک نظام کلان تصمیم گیرنده صرف، برنامه ریز و مجری  تنها نیست چراکه مجموع تلاش های خود را برای رشد و تعالی انسان ها معطوف می سازد . از نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی انتظارمی رود به عنوان نظامی پویا ،یکی از مهم ترین زیرساخت های تعالی و پیشرفت همه جانبه کشور و تأثیر گذار در رشد و کمال و تعالی نیروی انسانی در ابعاد گوناگون تا رسیدن به حیات یبه یا همان قرب الهی باشد. این دلایل و ادله مشابه، تحول بنیادین در آموزش و پرورش را به یک ضرورت اجتناب ناپذیر  و ضروری تبدیل کرده است که باید از هر امکان و فرصتی برای تحقق آن بهره جست و با بسیج امکانات و منابع، ایجادعزم و جزم ملی و مطالبه همگانی، بدون فوت وقت و باسرعت مناسب و هم چنین یدون شتاب زدگی به این کار بزرگ و سرنوشت اهتمام ورزید. در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که از اسناد بالا دستی محسوب می گردد و از مطالب کنندگان آن مقام معظم رهبری می باشند مباحثی را گوشزد می کند که با استماع آن می توان تورم در کشور را به تمدن تبدیل کرد.

(( راهکار1-12)) - بهينه سازي نظام پرداخت ها، مبتني بر  راهکار شايستگي ها و بر اساس رويكرد رقابتي

 ((راهکار2-12)) - فراهم آوردن تسهيلات و امتيازات مناسب براي جذب و نگهداشت نيرو هاي كارآمد در دوره ابتدايي و تقويت نگاه تخصصي زيربنايي به اين دوره تحصيلي

((راهکار 3-12)) - ايجاد سازوكارهاي قانوني براي افزايش انگيزه معلمان و مربيان با ساماندهي مناسب خدمات و امكانات رفاهي و رفع مشكلات مادي و معيشتي آنان- ص48و 49 سند تحول

((بند های  8 و 20 )) - از طریق راهکارهای متعدد به اقتصاد آموزش و پرورش پرداخته شده است که در این درس به آن ها اشاره می شود.

   آموزش و پرورش در کشورهای رونق یافته از جمله مهمترین نهادهای آنان به حساب  آمده و می آید و ؛ لذا توجه به اقتصاد آموزش و پرورش که از جمله نیازهای بنیادین دولت تدبیر و امید به حساب می آید، کشور ایران با پدیده مبارک جوانی جمعیت روبه رو است لذا اگر اقتصاد آموزش و پرورش از اولویت های مهم کشور به حساب نیایدمسئله تورممحال است برطرف و درمان گردد.

{{چرا بودجه و موانع توسعه اقتصادی آموزش و پرورش با دیدگاه دولت هایی که هزینه برای آموزش و پرورش را نه نوعی سرمایه گذاری اقتصادی، بلکه هزینه مصرفی می دانند بر طرف شدنی نیست.؟

((مباحث تکمیلی سند تحول بنیادین))

..............

««بدون پارسایی طرح و پروژه ایی در زندگی انسان کامل نمی گردد.»»

««مباحث تکمیلی سند تحول»»

ه-(( مبانی دین شناسی philosophy of religion))

1-5-1دين حقيقت واحدي است كه از سوی خدا برای هدايت بشر به سوی سعادت حقيقی وجاويد فرستاده شده است و شرايع توحيدي مصاديق متكامل آن محسوب مي شوند؛ خاستگاه ومقصد دين حق (=اسلام)، فطرت انسان و شکوفائی آن است. دينِ حق مجموعه ای از اعتقادات و قوانين وارزش های متناسب با آن هاست که از سوی خدای حکيم برای راهنمايی انسان ها به سوی کمال شايستة ايشان توسط پيامبران الهی فرو فرستاده شده است. باور به خداوند يگانه، معاد و نبوت، هستةاعتقادي مشترك همةاديان توحيدي(شرايع ابراهيمي) می باشد؛همچنان که لزوم عبادت و اطاعت خداوند، رعايت تقو اي الهي و پاسداشت اصول و ارزش هاي اخلاقي و انساني نيز در همة آن ها مورد تأكيد است. البته، دينِ حق )به معناي اخص( در دوران حاضر همانا اسلام به معناي خاص آن است كه بر پيامبر اکرم حضرت محمد مصطفی (صلی الله عليه واله وسلم) توسط جبرئيل امين نازل شده و با دو خصوصيت جهاني بودن و جاودانگي، خاتم همة شرايع توحيدي به شمار مي آيد وآموزه های آن در تلائم کامل با سنن جاويد آفرينش، فطرت پاک آدمی و احکام عقل سليم است . لذا بيان دين اسلام در مورد حقايق اعتقادي، اصول اخلاقي و قوانين كلي زندگي آدمي تمام و كامل است و اعتبار و صحت آن به وقت و مخاطب معيني محدود نيست.(مبانی سند ص-107)                                               (( برنامه جهان طبیعت در تقابل با برنامه ریزی جهان بشریت ))

{{ آیا اسلام ناب محمدی که حافظ و پاسدار ادیان ابراهیمی است می شود در اداره اقتصادی بشریت عاجز و ناقص باشد.؟}}

(( سلوک عقلی در اقتصاد  ضد تورمی چگونه شکل می گیرد.؟))

دیالکتیک. [ ل ِ ] (فرانسوی ، اِ) لفظی که بطور کلی بمعنی بررسی نقادانه مطابقت یک عقیده یا رای است با حقیقت و در اصطلاح فلسفه بمعنای مختلف به کار رفته است. اصلا دیالکتیک بمعنی فن استدلال و احتجاج بوسیله  سوال و جواب بوده است و ارسطو اختراع آن را به زنون الئائی نسبت داده است ، اگرچه این روش احتجاج مخصوصاً به سقراط نسبت داده میشود. افلاطون دیالکتیک را به دو معنی به کار برده است ، یکی فن تعریف و تمیز مُثُل و دیگری علمی که ناظر است به روابط بین مُثُل درپرتو اصل واحد «خیر» که چون خورشیدی عالم حقایق را روشن میکند. ارسطودیالکتیک را در مقابل براهین استدلالی علمی به استنتاج از آراء مقبوله تخصیص داده است.در طی قرون وسطی اصطلاح دیالکتیک به آنچه اکنون منطق خوانده میشود اطلاق میشد. در فلسفه جدید لفظ دیالکتیک در دو معنی مخصوص بکار رفته است کانت این لفظ را عنوان قسمتی از کتاب نقادی عقل مطلق خود قرار داده است که اشکالات مخصوص ناشی از استعمال اصول علم را در اموری (مانند نفس ، جهان و خدا) خارج از حد تجربه نقادی میکند. هگل روش منطقی فلسفه  خود را دیالکتیک میخواند، و در این مورد این لفظ را به « سلوک عقل » ترجمه کرده اند. روش هگل رامارکس و انگلس در فلسفه  مادی احتجاجی خود اقتباس کرده اند. (دائرة المعارف فارسی)

 

افزودن نظر جدید

کد امنیتی
کد امنیتی برای جلوگیری از ارسال اسپم می باشد.
Image CAPTCHA
لطفا کاراکترهای تصویر را در کادر بالا وارد نمایید.

پیوندهای تصویری