تاریخ انتشار:98/8/11 - 11:35
شماره مطلب:1398811
بحث اين هفته حلقه هاي صالحين پايگاه بسيج فرهنگيان شهيد رجايي

جامعه صالح حاصل تشکیل خانواده صالح است،

جاي خالي  نقش مقدس مادري در كتب درسي، حجت الاسلام والمسلمين حسين درودي مربي حلقه هاي صالحين بسيج فرهنگيان موضوع بحث اين هفته حلقه هاي صالحين را به خانواده ونقش مادراختصاص دادند. به گزارش روابط عمومي مركز بسيج فرهنگيان وزارت آموزش وپرورش ايشان به برجسته سازي بيشتر اين مهم دركتب درسي تأكيد نمودند واظهار داشتند كه جامعه سالم نشأت گرفته ازخانواده سالم است ودر اين ميان نقش بي بديل مادرحائز اهمت است كه توجه به آن درپويايي جامعه تأثيرشگرفي دارد.

خانواده و جامعه چگونه سست و متفرق می شود.؟

))يا نِساءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ کَأَحَدٍ مِنَ النِّساءِ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذي في‏ قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً))

ای همسران پیامبر ، شما اگر تقوا پیشه کنید مانند دیگر زنان ) عادی ( نیستید ، پس با گفتارتان ناز و عشوه مریزید تا کسی که در دل او مرض ( فسق و فجور ) است ( در شما ) طمع ورزد ، و گفتاری نیکو ( و دور از تحریک و ریبه )- ««رابطه موسیقی و زنان»»

 بگویید. شهید مرتضی مطهری:

«یک پختگی و پویایی وجود دارد که جز در پرتو ازدواج و تشکیل خانواده پیدا نمی شود در مدرسه پیدا نمی شود، در جهاد با نفس پیدا نمی شود، در نماز شب پیدا نمی شود، این کمالات را فقط باید در ازدواج و تشکیل خانواده به دست آورد و لذا هیچ وقت نمی شود که یک کشیش، یک کاردینال به صورت یک انسان کامل دربیاید، اگر واقعا در کار دنیایی خودش صادق باشد»

7- 3-3-3)رويکرد)جهت گيري كلان زير نظام تربيت معلم و تامين منابع انساني -در جذب، آماده سازي، نگهداشت و ارتقاء، ارزشيابي از منابع انساني- در راستاي رويكرد نظام تربيت رسمي و عمومي درک واصلاح مداوم موقعيت بر اساس نظام معيار اسلامی )با تأسی ازپيامبران و امامان(علیه السلام)به عنوان بهترين الگو های نظری و عملی تربيت) است.8- توجه به موقعيت نيازمند گشودگي مداوم در برابر تجربيات جديد؛ يادگيري خود آغازگر سازگاري ميان قابليت هاي وجودي)احساس، شهود، تخيل، تعقل، اراده، و عمل(؛ نقادي و ارزيابي مداوم عملکردخود بر اساس نظام معياراسلامی، و يكي شدن خود و فرايند درك و اصلاح موقعيت؛ است.( مبانی سند تحول صفحه 387)

1- آیات و روایات زیادی در شان مادران در قرآن کریم وجود دارد برای اینکه خانواده اهمیت بلندی دارد .

2- همه ما رشد و موفقیت خود را مدیون مادران عفیفه و زحمت کش هستیم و مادران نخستین نهاد برای تربیت انسان‌های سالم و سعاتمند و رشد یافته هستند.

3- امروز آمار خشونت در کشورهای توسعه‌یافته بی رویه در حال افزایش است چراکه عدم توجه به تربیت یکی از دلایل عمیق افزایش خشونت در جوامع پیشرفته است که متأسفانه از این مهم متوالیان تربیت کمی غافل شده‌اند و باید از این خمودی ویرانگر با سرعت عبور کرد و برای تربیت نسل آینده باید بالاترین سرمایه گذاری را بر روی مقام مقدس مادری نمود.

4- متولیان و جلوداران نظام اجتماعی اگر بخواهند جامعه را به تعالی حیات طیبه برسانند باید در امور تربیتی و بهداشت و سلامت روح و جسم توجه ویژه به آموزش و پرورش داشته باشند،نخستین نهادتربیتی نهاد خانواده، مدرسه و دانشگاه است و خانواده کوچک‌ترین نهاد اجتماعی و اساسی ترین آن است و زمانی جامعه‌ای موفق است که خانواده موفق و مهربان داشته باشد.

  5- مادران نقش بیشتری نسبت به پدران در تربیت اولیه فرزندان دارند،: مادران معمار سازنده شخصیت مادی و معنوی فرزندان و نسل آینده کشور هستند و متأسفانه امروز به خاطر مشغله و مسائل مختلف کار تربیت بر دوش معلمان سنگینی می کند.

6- معلمان نیز مانند خانواده‌ها خود درگیر مشکلات و زندگی روزمره هستند، در جامعه امروز یعنی عصر اطلاعات  دختران بیشتر از پسران در معرض آسیب هستند و مادران مسئولیت پذیر باید سعی کنند ارتباط عاطفی بیشتری با دختران داشته باشند.

7-امروز دشمن از طریق ارتباطات و فضای مجازی در کمین خانواده‌ها خصوصا افکار مادران است که سرمایه اصلی خانواده‌ها و کشورو فرزندان میهن اسلامی هستند و باید اعتماد به ‌نفس و مهارت زندگی را در بین دختران و پسران افزایش دهیم تا در آینده سکان مدیریت کشور را بر عهده آنان زینت گردد. 

8- پدر و مادر باید در تربیت فرزندان همسو و هم دل باشند، زیرا تربیت امروز فرزندان به دلیل باهوشی آنان نسبت به فرزندان گذشته بیشتر و برتراست در نتیجه باید با زبان فرزندان و به روز صحبت شود، البته این کار  مهم باید با مدیریت پدر و مادر  و مدرسه و معلمان امکانپذیر است.

9- عدم سعه‌صدر والدین باعث تنش و چالش در خانواده‌ها می‌شود، به دلیل وجود مشکلات متنوع، والدین خصوصا مادران باید با معلمان برای تربیت درست فرزندان همگام و هم زبان باشند تا کم و کاستی‌ها در بین خانواده و معلمان و مسئولان  و جامعه کاهش پیدا کند.

((محدویت آزادی فرزندان در خانواده))

«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِيَسْتَأْذِنْكُمُ الَّذِينَ مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ وَ الَّذِينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنْكُمْ ثَلاثَ مَرّاتٍ مِنْ قَبْلِ صَلاةِ الْفَجْرِ وَ حِينَ تَضَعُونَ ثِيابَكُمْ مِنَ الظَّهِيرَةِ وَ مِنْ بَعْدِ صَلاةِ الْعِشاءِ ثَلاثُ عَوْراتٍ لَكُمْ لَيْسَ عَلَيْكُمْ وَ لا عَلَيْهِمْ جُناحٌ بَعْدَهُنَّ طَوّافُونَ عَلَيْكُمْ بَعْضُكُمْ عَلى بَعْضٍ كَذلِکَ يُبَيِّنُ اللهُ لَكُمُ الاْياتِ وَ اللهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ» ترجمه: اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، بايد طلب اذن كنند كسانى كه ملك يمين شما هستند و اطفالى كه هنوز به حد بلوغ و رشد نرسيده‌اند از شما سه مرتبه: 1. قبل صلات فجر.2. و موقعى كه از شدت حرارت در وسط النهار لباس از خود دور مى‌كنيد. 3. و از بعد نماز عشا. اين سه موقع سه عورت است براى شما، نيست بر شما و بر آن‌ها باكى و محذورى در غير اين سه مورد وارد شوند و دور و اطراف شما باشند بعض شما غلامان و غير بالغين بر بعض ديگر موالى و بزرگان. همين نحو خداوند بيان مى‌فرمايد از براى شما آيات را و خداوند دانا و حكيم است. (58 نور)

« مبانی بصیرت آفرین  5 گانه تربیت در سند تحول»

زيرساخت سلامت اجتماعي و نیروی انسانی در  قرآن کریم خانواده صالح است، زیرا  يکي از مهمترين و اساسی ترين رکن و نهاد خدمت رسانی، خانواده می باشد که بستر تمامي تحولات اجتماعي به شمار مي آيد و اگر خواهان جامعه سالم با امنيت و آرامش  تضمین شده هستيم در هيچ عرصه ایی به جز کانون خانواده نبايد آن را جستجو کنيم. امروز دشمنان با استفاده از تهاجم همه جانبه فرهنگي، دانش آموزان و جامعه فرهنگیان را هدف مقاصد شوم خود قرار داده و قصد ضربه زدن به نهاد و رکن اصلي جامعه و پشتیبان خانواده را دارند. بصيرت در بستر خانواده دژ محکمي در مقابل انواع خواب های غیر تعبیر آنان می باشد. مثلث (بصيرت - ولایت- مقاومت) سه رکن بنیادین در نهاد خانواده هاي مکتبي به شمار مي رود كه براي رسيدن به اين جايگاه نیاز مبرم است که ساحت های 6 گانه تربیتی سند تحول در مدارس فعال سازی شود.

«إخبارُ النَّبِيِّ صلى الله عليه و آله بِتَحَلُّلِ نِساءِ آخِرِ الزَّمانِ»

 رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : صِنْفانِ مِن أهلِ النّارِ لَم أرَهُما : قَومٌ مَعهُم سِياطٌ كأذنابِ البَقَرِ يَضْرِبونَ بها النّاسَ ، و نِساءٌ كاسِياتٌ عارِياتٌ ، مُمِيلاتٌ مائلاتٌ ، رؤوسُهُنَّ كأسْنِمَةِ البُخْتِ المائلَةِ ، لا يَدْخُلْنَ الجَنّةَ و لا يَجِدْنَ رِيحَها ، و إنّ رِيحَها لَيوجَدُ مِن مَسيرَةِ كذا و كذا

««انواع تربیت با توجه  به حیثیت ها یا شئون حیات آدمی »»

««مقدمات  و موانع خانواده صالح»»

 ((مقتضيات تربيت1-3-4))

منظور از مقتضيات تربيت هر گونه اقدام و تدبير هدفمندی است که مربيان در فرايند تربيت برای تحقق اهداف اين فرايند نسبت به متربيان طراحی واجرا می کنند که اهم آن ها عبارت اند از1- تمهيدات:)فراهم کردن امکانات مقدماتی و شرايط محيطی مناسب( 2- (تأديب -تعليم- تزكيه(تطهير)3-تبيين4-تذکر و موعظه5- انذار وتبشير-6- پرسش وپاسخ7- امر به معروف ونهی از منکر 8- تشويق و تنبيه9- ابتلا وآزمایش 

موانع تربيت -2-3-4 عنوان موانع تربيت به امور و پديده هايی اطلاق می شود که در تحقق اهداف فرايند تربيت تأثير منفی دارند. البته اين موانع ممکن است بيرونی يا درونی، در اختيار مربيان و يا خارج از اختيارايشان باشند و برخی از مهم ترين آن ها را می توان چنين برشمرد:1- دنيا طلبی وهوای نفس2-  حاکميت رذائل اخلاقی نظير (لجاجت، تعصب، تکبر، غرور وخودرأيی)3 -فقر اقتصادی و کمبود وسايل ضروری معاش 4- احساس بی نيازی و خود کفايی 5- حکومت طاغوت )رهبران غير الهی( و مشرکان و ظالمان برجامعه 6- غلبة وسوسة شيطان و فکر وخيال باطل برفضای ذهن وانديشه 7- وجود شبهات فکری و عقيدتی 8-غفلت از ياد خدا 9- استفاده از غذا واموال حرام 10- دسترسی)مطلق و بی حد وحصر) به وسايل ترويج فساد وفحشا11- حضور )انفعالی ( در محيط آلوده (مبانی سند-ص 172)

1- (مبانی هستی شناختی خانواده)

۱ ۱ ۱. جهان هستي واقعيت دارد؛ ولی هستي به طبيعت منحصر نيست.

در نگرش واقع گرای اسلامی وجود جهان، امری مسلم وبديهی است ؛ يعني جهانِ هستي مجموعه اي است به هم پيوسته از واقعيت هاي بس گوناگون، كه هيچ شك و ترديدي در اصل وجود آن راه ندارد. در جهان بينی الهی اسلام، مفروض دانستن اين مبنا كاملاً مشخص و برجسته است  و در آموزه های اسلامی از انسان خواسته شده تا در شناخت خود و محيط خويش فارغ از پندارها و ذهنيات، هر چيز را همان طور كه هست، با همة خصوصيات واقعي اش و با همة ابعاد مختلف و پيوستگي ها و وابستگي هايش بشناسد.(مبانی سند ص-49)

((ازدواج زیر بنای طهارت و شجاعت ))

 پيامبر صلى ‏الله ‏عليه‏ و ‏آله :مَنْ اَحَبَّ اَنْ يَلْقَى اللّه‏َ طاهِرا مُطَهَّرا فَلْيَلقَهُ بِزَوجَةٍ ؛

هر كس دوست دارد خداوند را پاك و پاكيزه ديدار كند، بايد ازدواج نمايد.وسائل الشيعه، ج ۲۰، ص ۱۸، ح ۲۴۹۱۲

(( ازداوج ارزشی زیر بنای خانوده))

پيامبر صلى ‏الله ‏عليه‏ و ‏آله :مَنْ زَوَّجَ كَريمَتَهُ مِنْ فاسِقٍ فَقَدْ قَطَعَ رَحِمَهُ؛

هر كس دختر گراميش را به ازدواج مردى گنه‏كار درآورد، در حقيقت نسل خود راضايع كرده است.مكارم الاخلاق، ص ۲۰۴

(( خانواده صالح میزان زیبا شناختی))

پيامبر صلى ‏الله ‏عليه‏ و ‏آله :ايّاكُمْ وَ خَضْراءَ الدَّمَنِ، قيلَ: يا رَسولَ اللّه‏ِ و ما خَضْراءُ الدَّمَنِ؟ قالَ:اَلْمَرْاَةُ الحَسْناءُ فى مَنْبَتِ السّوءِ؛

از سبزه در زباله‏دانى دورى كنيد! گفتند: اى رسول خدا سبزه در زباله‏دانى چيست؟فرمودند: زن زيبا در خانواده بد.كافى، ج ۵، ص ۳۳۲، ح ۴

2-(مبانی انسان شناختی خانواده)

1-2-1. انسان موجودي است مرکب از جسم و روح :دو حيثيت در هم تنيده و مرتبط.

وجود انسان، توأمان دو جنبة مادي و غيرمادي دارد: هم جسم و كالبددارد؛ هم روح. اما انسان از دو حقيقت بيگانه تركيب نشده است و اين روح از آن بدن بيگانه نيست ؛ بلكه به رغم تفاوت هاي اساسي، ميانشان ارتباطي وثيق برقرار است و به شكلي متقابل از هم تأثير مي پذيرند. در حقيقت بدن و روح مراتب يک وجود شخصي واحد و متصل به هم اند و اين دو وجه و دو جنبة وجود انسان،  بر هم تأثير و تأثر مداوم و متقابل دارند. (مبانی سند-ص 57)

(( زنان محور آرامش خانواده))

امام سجاد عليه‏ السلام :حَقُّ رَعيَّتِكَ بِمِلْكِ النِّـكاحِ فَاَنْ تَعْلَمَ اَنَّ اللّه‏َ جَعَلَها سَكَنا وَ مُسْتَراحا وَ اُ نْسا وَ واقيَةً وَ كَذلِكَ كُلُّ واحِدٍ مِنْكُما يَجِبُ اَنْ يَحْمَدَ اللّه‏َ عَلى صاحِبِهِ وَ يَعْلَمَ اَنَّ ذلِكَنِعْمَةٌ مِنْهُ عَلَيْهِ وَ وَجَبَ اَنْ يُحْسِنَ صُحْبَةَ نِعْمَةِ اللّه‏ِ وَ يُكْرِمَها وَ يَرْفَقَ بِها وَ اِنْ كانَ حَقُّكَعَلَيْها اَغْلَظَ وَ طاعَتُكَ بِها اَ لْزَمَ فيما اَحْبَبْتَ وَ كَرِهْتَ ما لَمْ تَـكُنْ مَعْصيَةً فَاِنَّ لَها حَقَّالرَّحْمَةِ وَ الْمُؤانَسَةِ وَ مَوْضِعَ السُّكونِ اِلَيْها قَضاءَ اللَّذَّةِ الَّتى لابُدَّ مِنْ قَضائِها وَ ذلِكَعَظيمٌ وَ لا قُوَّةَ اِلاّ بِاللّه‏ِ؛

حق زن آن است كه بدانى خداوند او را مايه آرامش و آسايش و همدم و پرستار توقرار داده است، هم چنين بر هر يك از شما واجب است كه خداوند را بخاطر وجودديگرى ستايش كند و بداند كه او نعمتى است كه خداوند ارزانى داشته و واجب است كه با نعمتِ خداوندى رفتار نيك داشته باشد و او را گرامى بدارد و با او سازگارى كند و هرچند حق تو بر زنت بيشتر است و فرمان‏پذيرى از تو، در هر چه دوست مى‏دارى يا نمى‏پسندى، تا آن‏جا كه گناه نباشد، بر او لازم‏تر است، در هر حال او اين حق را دارد كه ازتو مهربانى ببيند و از همدمى تو برخوردار شود، و حق دارد كه در برآوردن كامى كه به ناچار بايد برآورده شود، آرامش و آسايشش تأمين شود و اين حقى بس بزرگ است وهيچ نيرو و توانى جز به خداوند نيست. تحف العقول ، ص ۲۶۱

 امام على عليه‏ السلام :ايّاكَ وَ التَّغايُرَ فى غَيْرِ مَوْضِعِ غَيْرَةٍ فَاِنَّ ذلِكَ يَدْعُو الصَّحيحَةَ مِنْهُنَّاِلَى السَّقَمِ وَلكن اَحْكِمْ اَمْرَهُنَّ فَاِنْ رَأَيْتَ ذَ نْبا فَعاجِلِ النَّـكيرَ عَلَى الْكَبيرِ وَ الصَّغيرِ وَايّاكَ اَنْ تُعاقِبَ فَتَعْظُمَ الذَّنْبُ وَ تُهَوَّنَ الْعَتْبُ ؛

(( سبک مدیریت مردان در خانواده صالح))

از غيرت نابه‏جا بپرهيز؛ چرا كه اين كار، زنان درستكار را به لغزش مى‏كشانَد؛ اما بركارزنان، نظارت داشته باش و هرگاه گناهى از آنان ديدى، چه بزرگ و چه كوچك، ازطريق نشان دادن ناخشنودى خويش، با آن برخورد كن و از مجازات كردن بپرهيز، چراكه گناه، بزرگ و تذكّر، كم اثر مى‏گردد. تحف العقول، ص ۸۷

3-(مبانی معرفت شناختی خانواده)

(( خانواده صالح محل نزول و سجود فرشتگان الهی))

1-3-1 انسان نسبت به شناخت هستي و درك موقعيت خود وديگران در هستي توانايي دارد.

همچنان که وجود واقعياتی خارج از ذهن، برای هر انسان امری بديهي و ترديد ناپذير است، امكان شناخت اين واقعيات) دست يابي و شكل گيري دانش) نيز امری است بديهی كه جاي انكار و يا حتي ترديد ندارد . به بيان ديگر، جهان هستي قابل شناسايي است و انسان توانايي شناخت آن را دارد. خداوند اين توانايي را به انسان عطا كرده است.دعوت به شناخت ابعاد و مراتب مختلف هستي و اشاره به پديده هاي آفاقي و انفسي در قرآن، نشان از قدرت بشر براي شناخت دارد. هم چنين، اشارة قرآن به تعليم بشر توسط خدا، دلالت برفعليت يافتن اين امكان داردکه همين علم انسان زمينة انتخابگري و مسئوليت و كرامت آدمي است و در نتيجه سجود فرشتگان . را در برابر او فراهم آورده است.(مبانی سند ص-78)

پيامبر صلى ‏الله ‏عليه‏ و ‏آله:مَنْ كانَ لَهُ امْرَاَةٌ تُؤذيهِ لَمْ يَقْبَلِ اللّه‏ُ صَلاتَها وَ لا حَسَنةً مِنْ عَمَلِها حَتّىتُعينَهُ وَ تُرضيَهُ وَ اِنْ صامَتِ الدَّهرَ وَ قامَتِ اللَّيْلَ وَ اَعْتَقَتِ الرِّقابَ وَ اَ نْفَقَتِ الاَْمْوالَ فىسَبيلِ اللّه‏ِ وَ كانَتْ اَوَّلَ مَنْ يَرِدُ النّارَ ثُمَّ قالَ و عَلَى الرَّجُلِ مِثْلُ ذلِكَ الوِزْرِ وَ الْعَذابِ اِذاكانَ لَها مُؤذيا ظالِما ؛

((باطن آزار و اذیت در خانواده صالح))

هر زنى، كه شوهرش را آزار دهد، اگر تمام عمرش را روزه بگيرد و شب‏ها عبادت كندو بنده‏ها آزاد نمايد و مال‏ها در راه خدا انفاق كند، خداوند هيچ نماز و كار نيكى را از اونمى‏پذيرد، تا آن‏گاه كه به شوهرش كمك كند و او را از خود راضى نمايد وگرنه آن زن اولين كسى است كه به جهنم مى‏رود. سپس فرمودند: مرد، هم اگر همسر خود را اذيت كند يا به او ظلم نمايد، چنين گناه و عذابى خواهد داشت. ثواب الاعمال ، ص ۳۳۵، ح ۱

 امام سجّاد عليه‏ السلام :وَ أمّا حَقُّ وَلَدِكَ فَتَعْلَمَ اَنَّهُ مِنْكَ وَ مُضافٌ اِلَيْكَ فى عاجِلِ الدُّنْيا بِخَيْرِهِوَ شَرِّهِ وَ اَ نَّكَ مَسئوُلٌ عَمّا وُلّيْتَهُ مِنْ حُسْنِ الاَْدَبِ وَالدَّلالَةِ عَلى رَبِّهِ وَ الْمَعونَةِ لَهُ عَلىطاعَتِهِ فيكَ وَ فى نَفْسِهِ فَمُثابٌ عَلى ذلِكَ وَ مُعاقَبٌ فَاَعْمَلْ فى اَمْرِهِ عَمَلَ المُتَزَيِّنِ بِحُسْنِ اَ ثَرِهِ عَلَيْهِ فى عاجِلِ الدُّنْيا، المُعذِرِ اِلى رَبِّهِ فيما بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ، بِحُسْنِ الْقيامِعَلَيْهِ وَ الاَْخْذِ لَهُ مَنْهُ وَ لا قُوَّةَ اِلاّ بِاللّه‏ِ ؛

(( اتصال عمل فرزندان به والدین در خانواده صالح))

حقّ فرزند تو آن است كه بدانى او از توست و در اين جهان در نيك و بدِ خويش وابسته به توست و با تو نسبت به پرورش دادن خوب و راهنمايى كردن او به راه پروردگارش و يارى رساندن به او در اطاعت خداوند هم درباره خودت و هم حق اومسؤول هستى و براساس اين مسئوليت پاداش مى‏گيرى و كيفر مى‏بينى، پس در كار فرزند هم چون كسى عمل كن كه كارش را در اين دنيا به حسن اثر خويش آراسته مى‏كند و توبه سبب حسن رابطه ميان خود و او سرپرستىِ خوبى كه از او كرده‏اى و نتيجه الهى كه ازاو گرفته‏اى، نزد پروردگار خويش معذور باشى و هيچ نيرو و توانى جز به خداوند نيست. تحف العقول، ص ۲۶۳

4-(مبانی ارزش خانواده)

1-4-1 اعتبار ارزش هاي حقيقي بر واقعيت هاي مربوط به عمل آدمي و نتايج آن تكيه دارد.

هرچند ارزش ها )به لحاظ چيستی( از سنخ مفاهيم و گزاره هايي اعتباري هستند، به طوری كه انسان ها به نوعي در مقام عمل به آن ها ملتزم و پاي بندند و به مفاد آن ها يا بر اساس آن ها اقدام و رفتار مي كنند ، اما بايد دانست که اولاً اين اعتبارات، در مقام ارزشگذاری تنها در ارتباط با واقعيات ومفاهيم حقيقي و با تكيه بر آن ها قابل اعتنا و طرح اند و در غير اين صورت، از خود وجود مستقلي ندارند. به بيان ديگر، ارزش ها (بايدها و نبايدهاي ارزشي) بيانگر رابطة ضروري خاصي است كه برحسب علّيّت و سببيّت، بين عمل اختياري فرد و نتيجة مترتب بر آن ١وجود دارد. در واقع، وراي اعتبار مفاهيم ارزشي و مقدم بر آن، واقعيتي (يعنی رابطه اي واقعي ميان عمل اختياري و نتيجة آن) وجود دارد كه خود در زمره ي مفاهيم ارزشي نمي گنجد، اما ثبات و اعتبار ارزش به آن بستگي دارد ، بنابراين، تنها برخي از ارزش ها را مي توان، به تبع مباني و منشأ انتزاع خويش، از ارزش های حقيقي به شمار آورد. درغير اين صورت، اگر مفاهيم و گزاره هاي ارزشي، بدون نظر به واقعيات عيني، تعيين و ارائه شوند صرفاً اعتباراتي خواهند بود كه به احساسات، عواطف، سليقه ها، اميال و خواهش هاي افراد، مستند هستند و لذا به لحاظ منطقی نمي توان بر آن ها احكام و آثاري مترتب نمود؛ ثانياً تحقق ارزش های حقيقی در مقام عمل به آنها، مستلزم واقعيت يافتن نوعی کمال وجودی (تکامل) درآدمی است که عبارت است از آثار ونتايج واقعی اعمال اختياری انسان در وجود خود او(علاوه برنتايج وپيامدهای بيرونی عمل آدمی نسبت به ديگران)، همان طوری که واقعيت يافتن ضد ارزش ها نيز در زندگی آدمی زاده، لاجرم به سقوط و انحطاط وجودی او از مقام شايستة انسان منجرمی شود. بنابراين در تحليل نهايي از منظر اسلامی، می توان گفت که ارزش ها (احكام عملي اعتباري( در مرحلة نخست )ارزش گذاری( مبتني است بر واقعيت هاي ثابت وجود آدمي كه ويژگي هاي اساسي و محوري آفرينش انسان است و از آن ها به فطرت و طبيعت ياد مي شود و در مرحلة بعد نيز تحقق ارزش ها و عمل به آن ها ناظر به رابطه اعمال اختياری انسان با كمال وسعادت حقيقی او و موجب تکامل واقعی آدمی واشتداد وجودی اوست که امری واقعی و حقيقی- نه سليق های ونسبی يا خيالی و اعتباری محض- است.(مبانی سند ص-89)

 امام سجاد عليه‏ السلام :فَحَقُّ اُمِّكَ فَاَنْ تَعْلَمَ اَ نَّها حَمَلَتْكَ حَيْثُ لا يَحْمِلُ اَحَدٌ اَحَدا وَ اَطْعَمَتْكَمِنْ ثَمَرَةِ قَلْبِها ما لا يُطْعِمْ اَحَدٌ اَحَدا وَ اَ نَّها وَقَتْكَ بِسَمْعِها وَ بَصَرِها وَ يَدِها وَ رِجْلِها وَشَعْرِها وَ بَشَرِها وَ جَميعِ جَوارِحِها مُسْتَبْشِرَةً بِذلِكَ فَرِحَةً مُوابِلَةً مُحْتَمِلَةً لِما فيهِمَكرُوهُها وَ اَ لَمُها وَ ثِقْلُها وَ غَمُّها حَتّى دَفَعَتْها عَنْكَ يَدُالْقُدْرَةِ وَ اَخْرَجَتْكَ اِلَى الاَْرْضِفَرَضَيْتَ اَنْ تَشْبَعَ وَ تَجوعَ هىَ وَ تَكْسُوَكَ وَ تَعْرى وَ تَرْويَكَ وَ تَظْمَاَ وَ تُظِلَّكَ وَ تَضْحىوَ تُنَـعِّمَكَ بِبُؤْسِها وَ تُلَذِّذَكَ بِالنَّوْمِ بِاَرَقِها وَ كانَ بَطْنُها لَكَ وِعاءً وَحِجْرُها لَكَ حِواءً وَثَدْيُها لَكَ سِقاءً وَ نَفْسُها لَكَ وِقاءً تُباشِرُ حَرَّ الدُّنْيا وَ بَرْدَها وَ دونَكَ، فَتَشْكُرَها عَلى قَدْرِذلِكَ وَ لا تَقْدِرُ عَلَيْهِ اِلاّ بِعَوْنِ اللّه‏ِ وَ تَوْفيقِهِ؛

(( حق و حقوق مادر در خانواده صالح))

حق مادرت اين است كه بدانى او تو را چنان در رحم خويش نگهداشته و پرورش داده كه كس ديگرى را بدان گونه برنگيرد، و از ميوه دل خود تو را چنان تغذيه نموده كه هيچ كس ديگرى را آن‏گونه غذا ندهد و به راستى تو را با گوش و چشم و دست و پا وپوست و تمام اعضا و جوارحش با خوش‏رويى و دلشادى نگهدارى كرده و هر ناگوارى و درد و سختى و نگرانى دوران باردارى را تحمّل كرده، چنان كه دستِ تجاوز آفات وبلاي را از تو دور ساخته و تو را بر زمين نهاده و خشنود بوده است كه تو سير باشى و اوخودش گرسنه مانَد، و تو لباس بر تن داشته باشى و او برهنه باشد و تو را سيراب سازد وخودش تشنه مانَد و تو را در سايه قرار دهد و خودش زير آفتاب بسربرد، و با بيچارگى خود تو را نعمت دهد، و با بى‏خوابى خود به تو لذّت خواب را چشاند، و شكمش ظرف وجودِ تو بوده و دامنش پرورشگاه تو و پستان چشمه نوش تو و جانش نگهدارت بوده است. سرد و گرم دنيا را براى تو و به خاطر تو چشيده است، پس براى قدرشناسى از اينهمه ايثار و از خودگذشتگى او را سپاس گزار باش و جز با يارى و توفيق خداوند نخواهى توانست اين همه را قدردانى كنى. تحف العقول ، ص ۲۶۳

5-( مبانی دین شناسی خانواده )

1-5-1دين حقيقت واحدي است كه از سوی خدا برای هدايت بشر به سوی سعادت حقيقی وجاويد فرستاده شده است و شرايع توحيدي مصاديق متكامل آن محسوب مي شوند؛ خاستگاه ومقصد دين حق (=اسلام) فطرت انسان و شکوفائی آن است.

دينِ حق مجموعه ای از اعتقادات و قوانين وارزش های متناسب با آن هاست که از سوی خدای حکيم برای راهنمايی انسان ها به سوی کمال شايستة ايشان توسط پيامبران الهی فرو فرستاده شده است. باور به خداوند يگانه، معاد و نبوت، هستةاعتقادي مشترك همةاديان توحيدي(شرايع ابراهيمي) می باشد؛همچنان که لزوم عبادت و اطاعت خداوند، رعايت تقو اي الهي و پاسداشت اصول و ارزش هاي اخلاقي و انساني نيز در همة آن ها مورد تأكيد است. البته، دينِ حق )به معناي اخص( در دوران حاضر همانا اسلام به معناي خاص آن است كه بر پيامبر اکرم حضرت محمد مصطفی (صلی الله عليه واله وسلم) توسط جبرئيل امين نازل شده و با دو خصوصيت جهاني بودن و جاودانگي، خاتم همة شرايع توحيدي به شمار مي آيد وآموزه های آن در تلائم کامل با سنن جاويد آفرينش، فطرت پاک آدمی و احکام عقل سليم است . لذا بيان دين اسلام در مورد حقايق اعتقادي، اصول اخلاقي و قوانين كلي زندگي آدمي تمام و كامل است و اعتبار و صحت آن به وقت و مخاطب معيني محدود نيست.(مبانی سند ص-107)

 پيامبر صلى ‏الله ‏عليه‏ و ‏آله :اِذا اَرادَ اللّه‏ُ بِاَهْلِ بَيْتٍ خَيْرا فَقَّهَهُمْ فِى الدّينِ وَ وَقَّرَ صَغيرُهُمْ كَبيرَهُمْ و َ رَزَقَهُمُ الرِّفْقَ فى مَعيشَتِهِمْ وَ الْقَصْدَ فى نَفَقاتِهِم وَ بَصَّرَهُمْ عُيُوبَهُمْ فَيَتُوبُوا مِنْها وَاِذا اَرادَ بِهِمْ غَيْرَ ذلِكَ تَرَكَهُمْ هَمَلاً؛

((هدیه خداوند برای خانواده صالح چیست.؟))

هرگاه خداوند براى خانواده‏اى خير بخواهد، آنان را در دين دانا مى‏كند، كوچك‏ترها بزرگ‏ترهايشان را احترام مى‏نمايند، مدارا در زندگى و ميانه‏روى در خرج كردن راروزيشان مى‏نمايد و به عيوبشان آگاهشان مى‏سازد، تا آنها را برطرف كنند و اگر براىآنان جز اين بخواهد، به‏خودشان واگذارشان مى‏نمايد. نهج الفصاحه، ح ۱۴۷

 پيامبر صلى ‏الله ‏عليه‏ و ‏آله :اَلرَّجُلُ راعٍ عَلى اَهْلِ بَيْتِهِ وَ هُوَ مَسؤُولٌ عَنْهُمْ وَ الْمَرْاَةُ راعيَةٌ عَلى بَيْتِبَعْلِها وَ وُلْدِهِ وَ هِىَ مَسْؤُولَةٌ عَنْهُمْ ؛

(( افتخار مسئولیت پذیری در خانواده صالح))

مرد، سرپرست خانواده است و درباره آنان از او سئوال مى‏شود و زن، سرپرست خانه شوهرش و فرزندان اوست و درباره آنان از وى سئوال مى‏شود.صحيح بخارى، ج ۳، ص ۱۲۵

 پيامبر صلى ‏الله ‏عليه‏ و ‏آله :اِنَّ اللّه‏َ يُحِبُّ المُؤمِنَ وَ يُحِبُّ اَهْلَهُ وَوُلْدَهُ وَ اَحَبُّ شَى‏ءٍ اِلَى اللّه‏ِ تَعالى اَنيَرَى الرَّجُلَ مَعَ امَرأَتِهِ و وُلْدِهِ عَلى مائِدَةٍ يَأكُلونَ فَاِذَ ا اجتَمَعوا عَلَيْها نَظَرَ اِلَيْهِمبِالرَّحْمَةِ لَهُمْ فَيَغْفِرُ لَهُم قَبْلَ اَن يَتَفَرّقُوا مِنْ مَوْضِعِهِم ؛

(( محبوبیت جمع پذیری عندالله در خانواده صالح))

خداوند، مؤمن و خانواده و فرزندانش را دوست دارد. محبوب‏ترين چيز نزد خداوندآن است كه مرد را با زن و فرزندانش بر سفره‏اى ببيند كه از آن غذا مى‏خورند. پس در آنهنگام كه بر سفره گرد آيند، به آنها نگاهى مهربانانه مى‏كند و آنها را پيش از آن‏كه از جاىخود متفرق شوند، مى‏آمرزد. تنبيه الغافلين ، ص ۳۴۳، ح ۴۹۸

 امام على عليه‏ السلام :فَوَ اللّه‏ِ ما اَغْضَبْتُها و لا اَكْرَهْتُها عَلى اَمْرٍ حَتّى قَبَضَهَا اللّه‏ُ عَزَّوَجَلَّاِلَيْهِ و لا اَغضَبَتْنى و لا عَصَتْ لى اَمرا و لَقَد كُنْتُ اَ نْظُرُ اِلَيْها فَتَنكَشِفُ عَنِّى الهُمومُ وَالاَحزانُ ؛

(( حضرت علی علیه السلام مصداق خانواده صالح))

به خدا سوگند كه هرگز بر فاطمه عليهاالسلام غضب نكردم و او را به كارى مجبور نساختم، تاآن‏كه خداوند عزّوجلّ او را به نزد خويش بُرد و او نيز مرا خشمگين نساخت و هرگز برخلاف خواست من عمل نكرد و من هرگاه به او نگاه مى‏كردم، غصّه‏ها و اندوه‏هايم برطرف مى‏شد. كشف الغمّة ، ج ۱، ص ۳۶۳

امام صادق عليه‏ السلام :عَنْ اَبى وَلاّدٍ الْحَنّاطِ قالَ: سَاَ لْتُ اَبا عَبْدِاللّه‏ِ عليه‏ السلامعَنْ قَوْلِ اللّه‏ِ:«وَ بِالْوالِدَيْنِ اِحْسانا» فَقالَ: اَلاِحْسانُ اَنْ تُحْسِنَ صُحْبَتَهُما وَ لا تُكَلِّفَهُما انْ يَسْألاكَشَيْئا هُما يَحْتاجانِ اِلَيْهِ؛

ابى ولاّد مى‏گويد: معناى آيه «به پدر و مادرتان نيكى كنيد» را از امام صادق عليه‏ السلام پرسيدم، فرمودند: نيكى به پدر و مادر اين است كه رفتارت را با آنها نيكوكنى و مجبورشان نكنى تا چيزى كه نياز دارند از تو بخواهند (يعنى قبل ازدرخواست آنان، نيازشان را برطرف كنى)  بحارالأنوار، ج ۷۴، ص ۷۹، ح ۷۸

((سبک تخریب خانواده در اسلام))

نماز خواندن زنان بی حجاب

این مسجد در یک خیابان تجاری شلوغ در منطقه مهاجرنشین موابیت در غرب برلین قرار دارد خیابانی که مملو از رستوران های هندی و ویتنامی و قهوه خانه های خاورمیانه ای است.

 به گزارش سماتک سیران آتیس” فعال حقوق زنان که در ترکیه متولد شده است می گوید که این مسجد مکانی لیبرال خواهد بود که در آن به هرکس خوش آمد گفته می شود و همه از حق مساوی برخوردار خواهند بود.  در این مسجد لیبرال ها زنان مجبور نیستند که حجاب داشته باشند و می توانند به عنوان موذن یا پیش نماز باشند.مسلمانان اعم از همجنس باز، سکولار، شیعه و سنی و زنان بدون پوشش اسلامی می توانند در مسجد ابن رشد گوته عبادت کنند. اسم مسجد از نام محمد بن احمد بن رشد اندلسی، فیلسوف قرون وسطی و یوهان ولفگانگ گوته، نویسنده آلمانی گرفته شده است.مسجد منطقه موابیت گلدسته ندارد و صدای اذان از آن پخش نمی شود و فقط شامل یک اتاق بزرگ می شود و دریک خیابان تجاری شلوغ در منطقه مهاجرنشین موابیت در غرب برلین قرار دارد خیابانی که مملو از رستوران های هندی و ویتنامی و قهوه خانه های خاورمیانه ای است.

 

افزودن نظر جدید

کد امنیتی
کد امنیتی برای جلوگیری از ارسال اسپم می باشد.
Image CAPTCHA
لطفا کاراکترهای تصویر را در کادر بالا وارد نمایید.

پیوندهای تصویری