تاریخ انتشار:97/6/3 - 14:10
شماره مطلب:139763
ظرفیت حج برای تشکیل تمدن اسلامی

درنگی در همخوانی ساحت های شش گانه تربیت با پیام های تربیتی حج

حاجیان در اعمال حج از بیماری و مرض فراگیر ریا و خود نمایی، یعنی جدل و جمال ظاهری خویش در آیینه مادی شهود نمودن منع می شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیر خانه ستاد همکاری ها ،نشست پیام های حج و تناسب تربیتی آن با ساحت های سند تحول بنیادین در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش با حضور بانوان فرهنگی برگزار شد.

*ظرفیت حج برای تشکیل تمدن اسلامی

حجت الاسلام درودی در این نشست گفت؛ از ظرفیت حج باید برای تشکیل تمدن اسلامی استفاده کرد ،چون مسلمانان فقط به ظاهر آداب حج توجه می نمایند و با یک یا چند بار در طول عمر نمی توان به عظمت های آیین انسان ساز حج پی برد و جامعه برتر جهانی را تشکیل داد.

حجت الاسلام درودی یکی از راهکارهای استفاده از ظرفیت عظیم حج ابراهیمی را آموزش فراگیر و محاسبه شده آن دانست و گفت؛ این مهم فقط توسط دستگاه گسترده آموزش و پرورش میسور است و برای اثبات این ادعا کافی است نگاهی به ساحت های 6گانه سند تحول و برخی از برنامه های تحول آفرین حج بپردازیم.

*درس هایی که از حج می آموزیم

وی با شاره به ساحت اعتقادی عبادی سند گفت؛ حج با ویژگی های زیر به حجاج آموزش داده می شود.

1- حقیقت عبادت بصورت جمعی استیفاء می گردد.

2- جامعه توحیدی با عبادت بدون طبقه حاصل می شود.

3- عبادت حقیقی باید هر رنگ و نژاد و قوم و قبیله و ملتی متحد و منسجم کند.

4-عبادت در حج باید با آرایش ظاهری مانند لباس های یک رنگ و شکل، تفاوت ها را به تعاون ها مبدل نموده تا ابلیس را از خود محروم کنند.

5- جنسیت در بین حجاج جایگاهی ندارد و قراردا د های زوجیت مانع حضور متحد زن و مرد در طواف خانه خدا نمی گردد، این اتحاد درمان مرض های و آسیب های زندگی مشترک مردان و زنان جامعه امروز بشر است.

6 حج دانشگاهی است که به او تخصص همسر داری و تربیت فرزند در ناملایمات جهان مادی را آموزش داده و سبک زندگی توحیدی را برای او به ارمغان می آورد.

7- مربی و متربی در آموزشگاه حج با درس «بیت الله» یعنی؛ متصل و مضاف بودن به خداوند را در برنامه ریزی تحصیلی دارد ودیگر علم را از عبادت منفک و متفرق نمی یابد که با علم تفکیکی به ثروت اندوزی تفاخری غلتیده و به پرتگاه علم محرومیت زا سقوط نماید.

8 عبادت حج بیت الله الحرام بی تفاوتی های دنیای امروز در مقابل ظلم جهانی را مبدل به استقامت همگانی نموده و فاصله سفید و سیاه و غربی و شرقی را و هم چنین تفرقه زدایی را از جامعه بشر بر می چیند.

*واکسینه شدن در برابر ریا و خود نمایی

سخنران این نشست درادامه به ساحت اعتقادی اخلاقی سند تحول اشاره کرد وافزود؛ در حج ابراهیمی اخلاقی که امروز جهان بشریت را مبتلا به آتش و استبداد و آوارگی کرده، با این احکام مبدل به جامعه صالح و صلح جهانی می کند و حاجیان در اعمال حج از بیماری و مرض فراگیر ریا و خود نمایی، یعنی جدل و جمال ظاهری خویش در آیینه مادی شهود نمودن منع می شوند.

*درس زیبا شناختی

معاون امور استانهای ستاد همکاری ها با اشاره به ساحت زیبا شناختی سند تحول و درس هایی که می توان از خرمن آیین حج ابراهیمی آموخت خاطر نشان ساخت ؛ داستان ذبح حضرت اسماعیل مادر زییایی های در نزد بشراست که به حجاج آموزش می دهد سبک زندگی توحیدی را بیآموزیم و فرزندان خود را امانت الهی بدانیم در تحصیل و ازادواج و اشتغال آنان بکوشیم.

* حج سرمایه و امانت الهی

وی در توضیح ساحت اقتصادی و مهارت حرفه ای سند یادآورشد ؛ حج سرمایه و ثروت امانت الهی محسوب می شود به همین سبب حجاج باید ازلحاظ مالی مستطیع شده باشند که حق الله و حق النبی پراخت نموده و اقتصاد خودشان را با ذبح قربانی برای فقرا در برنامه عبادی منا، توحیدی نموده و از صف مشرکان جدا کنند و این راهکاری است که خداوند هستی برای نجات بشر از اقتصاد ظالمانه قرار داده است.

*کلاس زیست شناسی

حجت الاسلام درودی اضافه کرد؛بعد تربیتی زیستی و بدنی حج عبارت است از اینکه حجاج باید با تراشیدن سر و جدا کردن ناخن بدنشان را تطهیر و تکریم نمایند و حق ندارند گیاهان را از محیط پیرامون خود قطع کنند و پرندگان و حیوانات را در محیط زیست با ناامنی مواجه کنند و پیام آن این است که حج برای بدن انسان و محیط زیست او درس امنیت و آبادانی دارد که این نیاز زندگی بشر را با خطر جدی روبرو نموده است و در واقع همان ساحت زیستس و بدنی تعریف شده در سند تحول را می رساند.

*کرسی دشمن شناسی

معاون امور استانها ی دبیرخانه ستاد همکاری ها یاد آمرشد ،برنامه هایی چون، رمی جمرات به زائرین آموزش می دهد، انسان دشمن پلیدی دارد که حتی به پیامبر عزیز و عظیمی چون ابراهیم خلیل الرحمن طمع می کند، پس باید با برائت از این دشمن از آن دوری گزیند و هرجا نام و سیاستس از او به کشام می رسد را در نطفه خفه نماید که در ادبیات تعلیم و تربیت همان ساحت سیاسی و اجتماعی سند تحول می باشد

*باور مندی بر بی نیازی خداوند از هرچیز

وی با اشاره به ساحت علمی و فنآورانه سند گفت: علم حقیقی آن است که انسان با عالم ملکوت جهان هستی ارتباط بر قرارکند، چرا که حاجیان باید علم داشته باشند که خداوند نیاز و حاجتی به خانه ندارد وبا آموزش رموز عبادی مربیان و متربیان با این نوع علم در آیین حج ابراهیمی آشنا می شوند که ما در سند تحول بنیادین تحت عنوان فصل تربیتی علمی و فن آورانه ازآن یاد میکنیم.

افزودن نظر جدید

کد امنیتی
کد امنیتی برای جلوگیری از ارسال اسپم می باشد.
Image CAPTCHA
لطفا کاراکترهای تصویر را در کادر بالا وارد نمایید.

پیوندهای تصویری