تاریخ انتشار:98/7/15 - 15:50
شماره مطلب:1398715
بحث اين هفته حلقه هاي صالحين پايگاه بسيج فرهنگيان شهيد رجايي

مدرسه اربعین– کلاس اربعین- درس اربعین، مكتبي ماندگاردر همه دوران

حجت الاسلام والمسلمين حسين دروديان سرمربي حلقه هاي صالحين مركز مقاومت بسيج فرهنگيان، بحث اين هفته حلقه هاي صالحين كه درتاريخ (شنبه 13مهرماه 6 صفرالمظفر1441)درنمازخانه ساختمان مركزي شهيد رجايي برگزار شد را به موضوع اربعين اختصاص دادند. ايشان اظهار داشتند كه اين ايام بهترین فضا و  فرصت  برای والدین و معلمان و  فعالان فرهنگی جهت تربیت نیروی انسانی 6 ساحتی  است وي غنی سازی متون آموزشی با معارف بلند از مکتب عاشورا را مورد تأكيد قراردادند ودرادامه اهم مطالب را به شرح زير مطرح نمودند:

1- هستی شناختی :

دانش آموزان ولايت مدار ايران در اين حركت نو فرهنگي حامل درس هستی شناسی با پيام تقويت وحدت در بين مسلمانان و ازادگان جهان و همچنين تاكيد بر اينكه عشق حسيني مرز نمي شناسد، نظام تعلیم و تربیت انبیاء واولیای الهی را  برای رسانه های جهان تدریس می کنند که جهان هستی یک رب دارد نه ارباب متفرقه

2- انسان شناختی:

بهترین انسان شناسی در پیاده روی اربعین با جمعیت میلیونی در سر کلاس عاشور با موضوع درس معرفی انسان کامل، تحقیق کامل و مفصل برای نوجوانان و هم چنین یک انشا به صورت سفر نامه پیاده روی اربعین تحت عنوان محبت و شادی در سیر و صید صفات نماینده خداوند مهربان در کره زمین را در سبد آموزشی خود ذخیره نموده و به دیگران با رفتار خویش آموزش می دهند.

3- ارزش شناختی:

تنها با توجه به غايت زندگي)قرب الی الله(است كه مي توان فهرست ارزش هاي معتبر را مشخص كرد و ميزان ثبات، دوام و اطلاق هر يك از ارزش ها را تعيين نمود. همچنان که بر اساس همين معيار نهايي، رابطة ارزش ها با يكديگر را بايد در سلسله مراتب ارزش ها معلوم كرد و نسبت ارزش ها را با شرايط و اقتضائات محيطي (اعم از محيط طبيعي و اجتماعي و شرايط مكاني و زماني) و شرايط شخصي شناسايي نمود. لذا با توجه به وجود سلسله مراتب ارزش ها، اين رتبه بندي را بايد در ارز شگذاري امور و موضوعات در نظر گرفت.(مبانی سند تحول ص-91)

))شادی  و نشاط حقیقی در فطرت انسان))

4- معرفت شناختی:

1- معرفت حصولی 2- معرفت حضوری

و آن شناخت چیزی است بدون واسطۀصورت یا مفهومی از آن، مانند آگاهی انسان از خویش و قوای وجودیه و افعال و حالات نفسانی، مانند آگاهی انسان از خویش و قوای وجودیه و افعال و حالات نفسانی خویش. این درک به واسطۀقوه ای از قوای وجودی او به دست نمی آید، بلکه انسان با تمام وجود یا با جان خویش به این امور اشراف دارد، اگرچه به واسطۀعقل، مفهومی از خود یا حالات خود گرفته و آن را به صورت کلی درمی آورد و به دیگران منتقل می کند و بر دیگران نیز قابل انطباق می باشد و نیز به واسطۀقوۀبینایی از اعضا و جوارح خود صورتی در ذهنش نقش می بندد.

««شهود و مکاشفه»»

سومين ابزار يا راه معرفت انسان شهود يا مکاشفه است که در آن، واقعيتي بدون واسطه و به شکل حضوري به ادراک انسان در مي آيد و به همين دليل در معرفت شهودي اشتباه و خطا راه ندارد. انسان از راه شهود يا مکاشفه می تواند به معرفت هاي بسياري دست يابد. برخي از اين معرفت ها همگاني اند و همة انسان ها از آن برخوردارند و پاره اي ديگر به طور عادي براي همة انسان ها فراهم نيست. از شناخت هاي شهودي همگاني مي توان معرفت به خود، معرفت به توانش هاي دروني خود اعم از (قواي ادراکي و تحريکي)و معرفت به حالت هاي رواني را نام بُرد. شناخت هاي شهودي ويژه، که از آن با عنوان مکاشفه يا شهود باطن نيز تعبير مي گردد، حالتي است که برخي انسان ها در آن حالت، قسمت هايي از واقعيات جهان را به مقدار توانايي وسعة وجودي شان به روشني مشاهده مي کنند و پاره اي از حقايق جهان غيب برايشان منکشف مي گردد. (مبانی سند تحول ص-83)

5- دین شناختی:

بنابراين خانواده نيز که به طور مستقيم مورد خطاب آية«قوا انفسکم و أهليکم ناراً وَقودها الناس و الحجارة »  واقع مي شود، بايد در بارگاه الهي نسبت به انجام تکاليف  تربيتي خود پاسخ گو باشد و نمي تواند نسبت به اهداف، برنامه ها و اقدامات تربيتي انجام يافته نسبت به فرزندان خويش بي توجه باشد. به اين ترتيب خانواده نه تنها درپشتيبانی و اجرای طرح های تربيتی، بلکه در سياست گذاري، برنامه ريزي و به خصوص ارزش يابي از برنامه ها و اقدامات فرايند تربيت بايد مشارکت فعال داشته باشد. اما نکتة مهم اين است که اولاً مشارکت فعال خانواده، تمام سطوح فعاليت هاي تربيتي از هدف گذاري تا اجرا و حتي ارزش يابي و اقدامات اصلاحي را فرا مي گيرد. ثانياً مشارکت فعال خانواده در فعاليت هاي تربيتي نخست از منظر تکليف الهي و وظيفة ديني مورد ملاحظه قرار مي گيرد؛ يعني خانواده در بارگاه الهي نسبت به عملکرد تربيتي دولت اسلامي پاسخ گوست و نمي تواند از خويش سلب مسئوليت کند. همان طور که اين امر به لحاظ حقوقي نيز در عموم قوانين موضوعه و بي نالمللي مورد توجه است( مبانی سند تحول ص-176)

 

افزودن نظر جدید

کد امنیتی
کد امنیتی برای جلوگیری از ارسال اسپم می باشد.
Image CAPTCHA
لطفا کاراکترهای تصویر را در کادر بالا وارد نمایید.

پیوندهای تصویری