تاریخ انتشار:98/4/17 - 12:12
شماره مطلب:1398417
موضوع بحث اين هفته حلقه هاي صالحين پايگاه بسيج فرهنگيان شهيد رجايي

مطالبات دو سند ارزشمند و ارزش ساز بیانیه گام دوم و الگوی پیشرفت

مطالبات دو سند ارزشمند و ارزش ساز بیانیه گام دوم و الگوی پیشرفت از 5 مجموعه علمی فرهنگی ؛ «جامعه‌الزهرا علیهاالسلام»- «جامعة المصطفي العالميه»- «مرکز ملی پاسخ‌گویی به سوالات دینی»- «وزرات آموزش و پرورش»- «دفتر مطالعات و تحقیقات زنان»

 دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با درک نیازهای جامعه و مطالبات مردم در زمینه پاسخ‌گویی دینی و به منظور تمرکز و ارتقاء سطح پاسخگویی، مراکز مختلف پاسخ‌گویی خود را سامان داده و مرکز منسجم و گسترده‌ای تحت عنوان «مرکز ملی پاسخ‌گویی به سوالات دینی» را تأسیس نمود. پرسشگران در ارتباط با این مرکز تخصصی، علاوه بر دریافت پاسخ سوالات و رفع شبهات از آموزه‌های دینی، ارتباط مستقیم و بی‌واسطه ای را با متخصصان و کارشناسان حوزه علمیه تجربه می‌کنند که این تجربه هم اعتماد آنها به یک مرکز پاسخ‌گویی دینی حوزوی را افزایش داده و هم به آرامش و اطمینان درونی آنها در مواجهه با پرسش‌ها و شبهات موجود کمک می کند. این مرکز با استفاده از اساتید و محققین حوزه علمیه و با هدف پاسخگویی تخصصی به سوالات دینی اقشار مختلف جامعه، کارشناسان خود را در گروه هایی تخصصی سازماندهی کرده و مشغول انجام وظیفه می باشند که عبارتند از: *

 قرآن و حدیث  * فقه *کلام واعتقادات  *اخلاق *تاریخ و سیره   *مشاوره  *فقه خواهران (تلفنی)
اهداف:

    تبیین تعلیمات دینی و آموزه‌های متعالی اسلام از طریق پاسخ‌گویی به سوالات دینی؛   دفاع مستدل از مباني فكري و آموزه‌هاي اسلام و پاسخ‌گويي به شبهات رايج متناسب با نياز مخاطبان؛ ارائه مشاوره ديني در پاسخ به نيازهاي فكري، رفتاري و رواني مخاطبان؛ تحليل جريان‌شناسانه پرسش‌ها و شبهات به منظور اطلاع‌رساني به مراكز حوزوي،‌ علمي، فرهنگي و مجموعه¬های مرتبط.

وظایف: پاسخ به سؤالات، استخراج، ‌جمع‌آوري، طبقه‌بندي و تنظيم شبهات و پرسش‌هاي مخاطبان؛ تهيه منابع اطلاعاتي و مطالعاتي حوزه‌هاي پاسخ گويي مورد نياز؛ برقراري ارتباط فعال و سازنده با ديگر مراكز پاسخ‌گويي با هدف برقراري هماهنگي،‌ اجراي طرح‌هاي مشترك و جلوگيري از انجام كارهاي موازي؛ تدوين مجموعه‌هاي نرم‌افزاري،‌ جزوه، كتاب و ...؛ اطلاع‌رساني به حوزه‌هاي علميه و ساير مراكز علمي مرتبط در زمينه پرسش‌ها و چالش‌هاي ناپيداي جامعه و نظام اسلامي.

                                                                  ««عرصه های پاسخ گویی:»»
1- مکتوب:
این واحد قدیمی‌ترین و پرسابقه‌ترین واحد رسمي پاسخ گويي ديني دفتر تبلیغات اسلامی است حاصل تلاش این گروه پاسخ گویی به بیش از 300 هزار سوال با موضوعات گوناگون می باشد.

 2-  تلفنی :
این واحد با همکاری بيش از 300 نفر از فضلا و اساتيد متخصص در رشته‌های مختلف علوم اسلامی، از طریق شماره تلفن سراسری (096400)، روزانه 12 ساعت با در اختیار داشتن 60 کرسی پاسخ‌گویی هم زمان و300 خط تلفن در خدمت هموطنان عزیز می باشد.
استقبال زیاد پرسشگران از این سامانه، بسیار بیشتر از حد امکانات و ظرفیت موجود است؛ به طوری که در ماه مبارک رمضان براساس گزارش ترافيك سنجي شرکت مخابرات، روزانه 150 هزار بار شماره این مرکز از سراسر کشور گرفته شده است. توفیقاتی که مرکز در طول راه اندازی این خدمت کسب کرده است پاسخگویی روزانه به بیش از 6000 نفر در روز و بیش از سه میلیون سوال و جواب در طول راه اندازی این سامانه است.

3-.اینترنتی:
مرکز ملی پاسخ گویی به سوالات دینی، با راه اندازی واحد اینترنتی، در این عرصه نیز دارای سایت ها و انجمن های بزرگ و متعدی می باشد که در این مجال به بیان کوتاهی در این باره بسنده می کنیم:

3.1 سایت پاسخگو: http://www.pasokhgoo.ir
این سایت به عنوان پرتال مرکز ملی و ویترین آن مجموعه، به ارائه خدمات می پردازد.

3.2 انجمن گفتگوی دینی (اسک دین):  http://www.askdin.com
اين انجمن جزو 250 سايت برتر در ايران بوده و تعداد کاربران فعال در آن، حدود 000/12 نفر می باشد. این سایت تاکنون توفیق داشته طی حدود 16هزار پست و پرسش و پاسخ دینی، پاسخگوی پرسشگران باشد که مجموعا بیش از 255 هزار بازدید روزانه داشته باشد.

3.3 انجمن گفتگوی قرآنی: http://www.askquran.ir
این سایت در حوزه پاسخگویی به سوالات تخصصی و عمومی قرآن فعالیت می‌کند و به عنوان پرکاربرترین و پربازدیدترین جامعه مجازی قرآنی و دینی کشور به حساب می آید و در سال 1390 مفتخر به کسب رتبه اول و دریافت لوح زرین برترین سایت عرصه فرهنگ و اندیشه در پنجمین جشنواره رسانه های دیجیتال گردید.

3.4 شهر جواب: www.javabcity.ir
شهر جواب نقش پشتيبان انجمن پر مخاطب گفتگوي ديني(اسك دين) را بر عهده دارد. مطالب و پرسش و پاسخ هايي كه در انجمن گفتگوي ديني به نتيجه نهايي رسيده، جمع بندي شده و در قالب يك مقاله كامل بر روي خروجي سايت شهر جواب قرار مي گيرد.

3.5 پرسمان قرآن:  http://www.porsemanequran.com
پایگاه اطلاع رسانی پرسمان قرآن نقش پشتيبان انجمن پر مخاطب گفتگوي قرآنی (اسك قرآن) را بر عهده دارد. مطالب و پرسش و پاسخ هايي كه در انجمن گفتگوي قرآنی به نتيجه نهايي رسيده، جمع بندي شده و در قالب يك مقاله كامل بر روي خروجي این سايت قرار مي گيرد.

3.6 کلوپ مرکز ملی: http://www.cloob.com/pasokh
این سایت با توجه به مشابهت های فراوان با فیس بوک، توانسته خیلی عظیمی از کاربران اینترنتی را به سوی خود جذب کند و جزو پنج کلوپ برتر دینی از نظر تعداد اعضا می باشد.
تعداد اعضای رسمی کلوپ مرکز ملی پاسخگویی، نزدیک به 16 هزار بوده و تعداد بسیار زیاد دیگری از کاربران نیز به دلایل شخصی در کلوب یاد شده عضو نیستند اما با کارشناسان مربوط ارتباط مستقیم دارند.
کارشناسان کلوب مرکز ملی پاسخگویی به طور متوسط ماهانه بیش از هزار سوال مستقیم کاربران خود را پاسخ می گویند و نیز تاکنون بالغ بر 5200 مقاله در موضوعات مختلف دینی بارگذاری شده است.

3.7 شهر سوال: www.soalcity.ir
این سایت، جمع بندی و خلاصه ای از پرسش و پاسخ های مطرح شده در جوامع مجازی را در خود جای داده است و مرجعي كامل براي مقالات ديني و پرسش و پاسخ های مورد نیاز و مبتلا به كاربران می باشد .

3.8 سامانه پاسخگوي آنلاينwww.09640.ir
محققان و کارشناسان سامانه پاسخگوي آنلاين با حضور روزانه 35 کارشناس به صورت مستقيم (آنلاين) به پرسش‌هاي مخاطبان به صورت زنده پاسخ مي‌دهند و تا کنون توفیق یافته اند که بیش از 188هزار پرسش و پاسخ را در حوزه های مختلف پاسخ گوئی نماید.

4- پیامک:
این سامانه به منظور پاسخ گویی سریع  به سوالات فقهی و با شماره 30009640  مشغول به فعالیت است و پاسخگوی بیش از 1000 سوال  فقهی در روز می باشد..

5-رسانه:
از جمله فعالیت های مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی، حضور در رسانه است که با ارائه موضوع و محتوا در رسانه های دیداری و شنیداری همچون رسانه ملی، پیام نمای شبکه 2، رادیو معارف و رایو قرآن اقدام به پاسخگویی به سؤالات مطرح شده می نماید.

((منظور از مقتضيات تربيت))

هر گونه اقدام و تدبير هدفمندی است که مربيان در فرايند تربيت برای تحقق اهداف اين فرايند نسبت به متربيان طراحی واجرا می کنند که اهم آن ها عبارت اند از1- تمهيدات:

روش پرسش و پاسخ که سقراط برگزید روش دیالکتیک بود.و سقراط از طریق این پرسشها، یادگیرندگان را به فکر  وا می داشت و بنیان ایده ها و دانسته های نادرست را متزلزل می کرد تا نتیجه ای که مورد نظر او بود حاصل شود. او خود را مامای دانایی می دانست. معنی دیالکتیک در لغت نامه دهخدا

دیالکتیک. [ ل ِ ] (فرانسوی ، اِ) لفظی که بطور کلی بمعنی بررسی نقادانه مطابقت یک عقیده یا رای است با حقیقت و در اصطلاح فلسفه بمعنای مختلف به کار رفته است. اصلا دیالکتیک بمعنی فن استدلال و احتجاج بوسیله  سوال و جواب بوده است و ارسطو اختراع آن را به زنون الئائی نسبت داده است ، اگرچه این روش احتجاج مخصوصاً به سقراط نسبت داده میشود. افلاطون دیالکتیک را به دو معنی به کار برده است ، یکی فن تعریف و تمیز مُثُل و دیگری علمی که ناظر است به روابط بین مُثُل درپرتو اصل واحد «خیر» که چون خورشیدی عالم حقایق را روشن میکند. ارسطودیالکتیک را در مقابل براهین استدلالی علمی به استنتاج از آراء مقبوله تخصیص داده است.در طی قرون وسطی اصطلاح دیالکتیک به آنچه اکنون منطق خوانده میشود اطلاق میشد. در فلسفه جدید لفظ دیالکتیک در دو معنی مخصوص بکار رفته است کانت این لفظ را عنوان قسمتی از کتاب نقادی عقل مطلق خود قرار داده است که اشکالات مخصوص ناشی از استعمال اصول علم را در اموری (مانند نفس ، جهان و خدا) خارج از حد تجربه نقادی میکند. هگل روش منطقی فلسفه  خود را دیالکتیک میخواند، و در این مورد این لفظ را به سلوک عقل ترجمه کرده اند. روش هگل رامارکس و انگلس در فلسفه  مادی احتجاجی خود اقتباس کرده اند. (دائرة المعارف فارسی)

((مقتضيات تربيت1-3-4))

1-(فراهم کردن امکانات مقدماتی و شرايط محيطی مناسب(2- (تأديب -تعليم- تزكيه(تطهير)3 -تبيين4-تذکر و موعظ5- انذار وتبشير6- پرسش وپاسخ7- امر به معروف ونهی از منکر 8- تشويق و تنبيه9- ابتلا وآزمایش  - مبانی سند تحول

((موانع تربيت))

2 -3-4 - عنوان موانع تربيت به امور و پديده هايی اطلاق می شود که در تحقق اهداف فرايند تربيت تأثير منفی دارند. البته اين موانع ممکن است بيرونی يا درونی، در اختيار مربيان و يا خارج از اختيارايشان باشند و برخی از مهم ترين آن ها را می توان چنين برشمرد:1- دنيا طلبی وهوای نفس2-  حاکميت رذائل اخلاقی نظير (لجاجت، تعصب، تکبر، غرور وخودرأيی)3 -فقر اقتصادی و کمبود وسايل ضروری معاش 4- احساس بی نيازی و خود کفايی 5- حکومت طاغوت )رهبران غير الهی( و مشرکان و ظالمان برجامعه 6- غلبة وسوسة شيطان و فکر وخيال باطل برفضای ذهن وانديشه 7- وجود شبهات فکری و عقيدتی 8-غفلت از ياد خدا 9- استفاده از غذا واموال حرام 10- دسترسی)مطلق و بی حد وحصر) به وسايل ترويج فساد وفحشا11- حضور )انفعالی ( در محيط آلوده (مبانی سند-ص 172)

««جان استوارت میل: یک انسان با ایمان، معادل 99 فرد علاقمند است.»»

الف- (مبانی هستی شناختی  ontologh)

۱ ۱ ۱. جهان هستي واقعيت دارد؛ ولی هستي به طبيعت منحصر نيست.

««ماجرای پیمان ۳ شهیدی که مورد اشاره «آقا» قرار گرفت.»»

 

در نگرش واقع گرای اسلامی وجود جهان، امری مسلم وبديهی است ؛ يعني جهانِ هستي مجموعه اي است به هم پيوسته از واقعيت هاي بس گوناگون، كه هيچ شك و ترديدي در اصل وجود آن راه ندارد. در جهان بينی الهی اسلام، مفروض دانستن اين مبنا كاملاً مشخص و برجسته است  و در آموزه های اسلامی از انسان خواسته شده تا در شناخت خود و محيط خويش فارغ از پندارها و ذهنيات، هر چيز را همان طور كه هست، با همة خصوصيات واقعي اش و با همة ابعاد مختلف و پيوستگي ها و وابستگي هايش بشناسد.(مبانی سند ص-49)

ب-(معرفت شناختی -epistemology)

1-3-1 انسان نسبت به شناخت هستي و درك موقعيت خود وديگران در هستي توانايي دارد.

همچنان که وجود واقعياتی خارج از ذهن، برای هر انسان امری بديهي و ترديد ناپذير است، امكان شناخت اين واقعيات) دست يابي و شكل گيري دانش) نيز امری است بديهی كه جاي انكار و يا حتي ترديد ندارد . به بيان ديگر، جهان هستي قابل شناسايي است و انسان توانايي شناخت آن را دارد. خداوند اين توانايي را به انسان عطا كرده است.دعوت به شناخت ابعاد و مراتب مختلف هستي و اشاره به پديده هاي آفاقي و انفسي در قرآن، نشان از قدرت بشر براي شناخت دارد. هم چنين، اشارة قرآن به تعليم بشر توسط خدا، دلالت برفعليت يافتن اين امكان داردکه همين علم انسان زمينة انتخابگري و مسئوليت و كرامت آدمي است و در نتيجه سجود فرشتگان . را در برابر او فراهم آورده است.(مبانی سند ص-78)

ج-(انسان شناسی - Anthropological)

1-2-1. انسان موجودي است مرکب از جسم و روح :دو حيثيت در هم تنيده و مرتبط.

وجود انسان، توأمان دو جنبة مادي و غيرمادي دارد: هم جسم و كالبددارد؛ هم روح. اما انسان از دو حقيقت بيگانه تركيب نشده است و اين روح از آن بدن بيگانه نيست ؛ بلكه به رغم تفاوت هاي اساسي، ميانشان ارتباطي وثيق برقرار است و به شكلي متقابل از هم تأثير مي پذيرند. در حقيقت بدن و روح مراتب يک وجود شخصي واحد و متصل به هم اند و اين دو وجه و دو جنبة وجود انسان،  بر هم تأثير و تأثر مداوم و متقابل دارند. (مبانی سند-ص 57)

د-(مبانی ارزش شناسی -axiology)

حدود ۸ هزار طلبه مجازی و غیرحضوری در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام مشغول به تحصیل هستند که بسیاری از فعالیت‌های آموزشی آنان از طریق فضای مجازی انجام می‌شود.

1-4-1 اعتبار ارزش هاي حقيقي بر واقعيت هاي مربوط به عمل آدمي و نتايج آن تكيه دارد.

هرچند ارزش ها )به لحاظ چيستی( از سنخ مفاهيم و گزاره هايي اعتباري هستند، به طوری كه انسان ها به نوعي در مقام عمل به آن ها ملتزم و پاي بندند و به مفاد آن ها يا بر اساس آن ها اقدام و رفتار مي كنند ، اما بايد دانست که اولاً اين اعتبارات، در مقام ارزشگذاری تنها در ارتباط با واقعيات ومفاهيم حقيقي و با تكيه بر آن ها قابل اعتنا و طرح اند و در غير اين صورت، از خود وجود مستقلي ندارند. به بيان ديگر، ارزش ها (بايدها و نبايدهاي ارزشي) بيانگر رابطة ضروري خاصي است كه برحسب علّيّت و سببيّت، بين عمل اختياري فرد و نتيجة مترتب بر آن ١وجود دارد. در واقع، وراي اعتبار مفاهيم ارزشي و مقدم بر آن، واقعيتي (يعنی رابطه اي واقعي ميان عمل اختياري و نتيجة آن) وجود دارد كه خود در زمره ي مفاهيم ارزشي نمي گنجد، اما ثبات و اعتبار ارزش به آن بستگي دارد ، بنابراين، تنها برخي از ارزش ها را مي توان، به تبع مباني و منشأ انتزاع خويش، از ارزش های حقيقي به شمار آورد. درغير اين صورت، اگر مفاهيم و گزاره هاي ارزشي، بدون نظر به واقعيات عيني، تعيين و ارائه شوند صرفاً اعتباراتي خواهند بود كه به احساسات، عواطف، سليقه ها، اميال و خواهش هاي افراد، مستند هستند و لذا به لحاظ منطقی نمي توان بر آن ها احكام و آثاري مترتب نمود؛ ثانياً تحقق ارزش های حقيقی در مقام عمل به آنها، مستلزم واقعيت يافتن نوعی کمال وجودی (تکامل) درآدمی است که عبارت است از آثار ونتايج واقعی اعمال اختياری انسان در وجود خود او(علاوه برنتايج وپيامدهای بيرونی عمل آدمی نسبت به ديگران)، همان طوری که واقعيت يافتن ضد ارزش ها نيز در زندگی آدمی زاده، لاجرم به سقوط و انحطاط وجودی او از مقام شايستة انسان منجرمی شود. بنابراين در تحليل نهايي از منظر اسلامی، می توان گفت که ارزش ها (احكام عملي اعتباري( در مرحلة نخست )ارزش گذاری( مبتني است بر واقعيت هاي ثابت وجود آدمي كه ويژگي هاي اساسي و محوري آفرينش انسان است و از آن ها به فطرت و طبيعت ياد مي شود و در مرحلة بعد نيز تحقق ارزش ها و عمل به آن ها ناظر به رابطه اعمال اختياری انسان با كمال وسعادت حقيقی او و موجب تکامل واقعی آدمی واشتداد وجودی اوست که امری واقعی و حقيقی- نه سليق های ونسبی يا خيالی و اعتباری محض- است.(مبانی سند ص-89)

ه-( مبانی دین شناسی – philosophy of religion)

1-5-1دين حقيقت واحدي است كه از سوی خدا برای هدايت بشر به سوی سعادت حقيقی وجاويد فرستاده شده است و شرايع توحيدي مصاديق متكامل آن محسوب مي شوند؛ خاستگاه ومقصد دين حق (=اسلام)، فطرت انسان و شکوفائی آن است.

دينِ حق مجموعه ای از اعتقادات و قوانين وارزش های متناسب با آن هاست که از سوی خدای حکيم برای راهنمايی انسان ها به سوی کمال شايستة ايشان توسط پيامبران الهی فرو فرستاده شده است. باور به خداوند يگانه، معاد و نبوت، هستةاعتقادي مشترك همةاديان توحيدي(شرايع ابراهيمي) می باشد؛همچنان که لزوم عبادت و اطاعت خداوند، رعايت تقو اي الهي و پاسداشت اصول و ارزش هاي اخلاقي و انساني نيز در همة آن ها مورد تأكيد است. البته، دينِ حق )به معناي اخص( در دوران حاضر همانا اسلام به معناي خاص آن است كه بر پيامبر اکرم حضرت محمد مصطفی (صلی الله عليه واله وسلم) توسط جبرئيل امين نازل شده و با دو خصوصيت جهاني بودن و جاودانگي، خاتم همة شرايع توحيدي به شمار مي آيد وآموزه های آن در تلائم کامل با سنن جاويد آفرينش، فطرت پاک آدمی و احکام عقل سليم است . لذا بيان دين اسلام در مورد حقايق اعتقادي، اصول اخلاقي و قوانين كلي زندگي آدمي تمام و كامل است و اعتبار و صحت آن به وقت و مخاطب معيني محدود نيست.(مبانی سند ص-107)

((آیا سطح باور و عمل دینی مردم نسبت به پیش از انقلاب افزایش پیدا کرده است؟))

پاسخ

مخالفت ها و اعتراضات روحانیت و مردم متدین به رهبری حضرت امام خمینی(ره) در مقابل اعمال ظالمانه و خلاف شرع حکومت پهلوی و عدم توجه حکام طاغوت به خواست مردم و سرکوب آنان، منجر به پدید آمدن انقلاب اسلامی شد.[1]هر چند این مشیت الهی بود که در یک سرزمین با اکثریت شیعه، حکومت اسلامی با خواست مردم بوجود بیاید و آغازگر این حرکت انجام تکلیف دینی(امر به معروف و نهی از منکر) بود. پس انقلاب هدف نبود[2]، بلکه اجرا و تحقق احکام الهی مدنظر بود که در نهایت «نهال انقلاب...باروری از خون بیش از شصت هزار شهید و صد هزار زخمی و معلول و...به ثمر نشست[3] بدیهی است که دستاوردهای گرانسنگ انقلاب، بر اثر زحمات و ایثارگری های ملت مبارز ایران بدست آمده است. از آن جهت که باور و اعتقاد یک امر فردی و درونی است و به راحتی قابل ارزیابی و سنجش نیست، از این رو برای رسیدن به پاسخ تنها می توان، عوامل موثر بر اعتقاد و باور دینی مردم در این دو مقطع زمانی (قبل از انقلاب و بعد از انقلاب) را بررسی کرد. نیز وقتی می توان دو چیز را مورد سنجش و مقایسه قرار داد که هر دو دارای شرایط یکسانی باشند. در حالی که شرایط و موقعیت مردم، قبل از انقلاب و زمان حاضر فرق دارد و نمی توان آن دو را به آسانی مقایسه کرد. برای روشن شدن مطلب، نمایی از این دو عصر که یکی به پایان رسیده و دیگری در میانه راه است، را به طور اختصار بیان می کنیم، البته چون یکی ازمعیارهای مهم درسنجش میزان اعتقاد و عمل دینی مردم به خصوص قشر جوان، توجه به فرهنگ دینی و دوری از فساد و لاابالی گری است، لذا بیشتر به بعد فرهنگی می پردازیم.

الف)قبل از انقلاب                                                    

حکومت غیر دینی و دست نشانده ای در رأس امور بود و از آنجایی که می دید مسائل دینی مانعی در راه سلطه گری و استبداد است، به سمت رواج فرهنگ ابتذال و بی قیدی و لائیسیته کردن ایران گام بر می داشت، چون تمدن را در جدایی دین از سیاست و رواج فرهنگ منحط غرب می دانست. البته در آن زمان امکانات ارتباطی به این حد گسترده نبود و خانواده ها بیشتر سنتی و مقید به چارچوب خانواده بودند. حضور زن ها و دختران، در جامعه خیلی محدود بود و حتی خیلی ها مانع تحصیل دخترانشان در مدارس می شدند، زیرا به مراکز تحصیل اعتماد نداشتند. به خاطر ظاهر و علنی بودن مفاسد در جامعه و غالب مراکز تفریحی مثل پارک ها و سینماها، مردم از آنها دوری می کردند، به همین خاطرجوانان خانواده های متدین از آسیب و گزند آفات دینی و اعتقادی مصون می ماندند. که این بیشتر بخاطر محدودیت ها بود نه اعتقاد قوی و محکم. هر چند که مظاهر فسادبطورآزادانه مشغول به کار بودند. در بسیاری از مناطق روستایی برق نبود و وسائل ارتباطی و فرهنگی محدود بود، لذا جوانان و نوجوانان، کمتر دچار شبهه و تزلزل در اعتقادات می شدند و بعضا به تبعیت از پدر و مادر فرائض دینی را انجام می دادند. از سویی، به خاطر این که حکومت در دست نیروهای مذهبی نبود، آنان فرصت بیشتری برای رسیدگی به امور فرهنگی داشتند. در آن دوران پسران از سنین نوجوانی بدنبال حرفه و کاری می رفتند و آنانی هم که به تحصیل می پرداختند، اوقات فراغت خود را به کار می پرداختند، زیرا مانند امروز کارها صنعتی نشده بودوبسیاری ازکارهابه وسیله نیروی انسانی انجام می شد. جوانان در اوان جوانی با کمترین وسائل زندگی، ازدواج می کردند، زیرا سطح توقعات و امکانات کم بود. خلاصه، اینها موانعی بود که نمی گذاشت جوانان اوقات بیکاری پیدا کنند تا آزاد باشند و برخی به تفریحات ناسالم بپردازند که موجب دوری از مذهب و دین شود. هر چند که رژیم منحوس پهلوی نهایت تلاش خود را در رواج فساد و فحشا، که از بین برنده اعتقادات دینی است، می کرد و تاثیرخود را هم می گذاشت.

ب)بعد از انقلاب

بعد از انقلاب اسلامی حکومت، بدست نیروهای انقلابی افتاد که کارهای اجرایی، فرصت زیادی از آنان می گرفت و به خاطر این که خط مشی این نظام برای ابرقدرتان روشن شده بود. دشمنان خارجی و داخلی تعدادی از اندیشمندان مهم انقلاب مانند شهیدان مطهری، بهشتی و مفتح را به شهادت رساندند. این در حالی بود که باید همه چیز تغییر و تحول می یافت: قانون اساسی، مجلس، قوه قضاییه، صدا و سیما و سایر نهادها، در ضمن این که هنوز مدت کوتاهی از تحقق انقلاب اسلامی نگذشته بود که جنگی ویرانگر به ما تحمیل شد و در طول آن بسیاری از نیروهای مخلص، وفادار و مذهبی را از ما گرفت و فرصت و مجال کافی را برای تحول فرهنگی از بین برد. همچنین تهاجم فرهنگی از سوی دشمنان خارجی نظام نسبت به نسل جوان، بسیار گسترده شد و ته مانده های رژیم سابق نیز در ابقای فرهنگ فاسد و منحط رژیم سابق که مدت های مدیدی، تأثیر سوء گذاشته بود، بی تأثیر نبودند. پس هر چند که حکومت، اسلامی شد، اما این گونه نبود که موانعی در راه انقلاب و تحول فرهنگی نباشد، بلکه شکل مشکلات به گونه ای دیگر و شاید حتی قوی تر شد. و باید توجه کرد که تغییرات فرهنگی نسبت به تغییرات سیاسی و اقتصادی، همیشه کندتر صورت می پذیرد و نیازبه زمان طولانی تری دارد.  معیار در سنجش میزان اعتقاد و عمل دینی

با وجود موانع و مشکلاتی که در راه تحقق اهداف جمهوری اسلامی وجود داشته است با این حال روند کلی کشور رو به رشد و تعالی بوده است و این حقیقت را مردم انقلابی در برهه های مختلف انقلاب اسلامی به اثبات رسانده اند. مردم بعد از انقلاب، هر روز بهتر از دیروز و سرافرازتر در موارد امتحانات و ابتلائات، عمل کردند. شاهد بر این مدعا:

1.- حمایت های جدی مالی و جانی مردم در طول هشت سال دفاع مقدس، حضور در راهپیمایی ها و انتخابات عمومی، گسترش و نشر انقلاب اسلامی به سایر ممالک و...است که همگی نشانه باور و اعتقاد محکم دینی مردم می باشد که به منصه ظهور در عملکرد دینی آنان رسیده است،

2.- همانطور که در بررسی ها و مصاحبه هایی که صورت گرفته است و در برخی از مجلات و کتب بیان شده است، با این مطلب مهم و با ارزش روبه رو می شویم که مصاحبه شوندگان غالباً نسبت به مسائل فرهنگی و رشد ارزش ها و باورهای دینی حساس هستند که همین احساس مسئولیت و روح تعهد اجتماعی و تکلیف دینی که از اظهارنظرها به چشم می خورد خود بهترین گواه رشد ارزش ها و باورهای اعتقادی مردم است، زیرا کثرت بیان مردم در امری نشان دهنده اهمیت آن موضوع برای مردم است و وجود نقدها و پیشنهادهای مردمی که از سر دلسوزی و خیرخواهی جهت گسترش اخلاق و فضائل معنوی است بیانگر رشد و گسترش این موضوع نزد مردم است.[4]

3- انقلاب اسلامی ایران، قطعاً در متوقف ساختن حرکت سریع جامعه ما در سراشیبی انحطاط و سقوط فرهنگی و فرو رفتن در ابتذال فرهنگی، نقش انکارناپذیری داشته است، هر چند توفیقات آن در تحول و اصلاح فرهنگی و سیر صعودی تحول ارزش ها مورد نقد است و عدم رضایت عمومی در این زمینه حاکی از حساسیت جامعه نسبت به مسائل فرهنگی است که این خود ارزش فرهنگی بسیار مهمی تلقی می شود.

4- برای تحقق هر امری پیش نیازهایی لازم است برای رشد باور و عمل دینی هم پیش نیازهایی نیاز است مثل سابقه تاریخی و فرهنگی غنی، آزادی در عمل و بیان دینی، وجود اشخاص با بصیرت و...اگر کمی تأمل کنیم می بینیم زمینه ها و فاکتورهای لازم برای گسترش اعتقاد و عمل دینی در بعد از انقلاب مسلماً بیشتر از قبل از انقلاب است. زیرا مردم ما به خصوص قشر جوان روشن بین تر و با آزادی و بینش به انجام اعمال دینی می پردازند که این نشانه قوت و عمق این امر در نفوس و قلوب مردم می باشد و ارزش و اهمیت آن از جمع کثیر با اعتقادات و باورهای سطحی بیشتر است و به دست این یاوران مخلص دین است که حرکت های عظیم صورت می گیرد. البته باید این سرمایه ها به خوبی هدایت و بهره برداری شوند تا نتیجه مطلوب حاصل گردد.

5.برخی از مصادیق عینی که هر کس با دقت و تأمل می تواند به آنها پی ببرد و شواهد مسلمی بر رشد اعتقاد و عمل دینی است، عبارتند از: حضور مستمر و رو به ازدیاد در نمازهای جمعه، مراسم احیاء، شب زنده داری هیئات مذهبی، عضویت در بسیج و مراکز اسلامی، احساس همبستگی با مردم مظلوم مسلمان در سرتاسر جهان، مثل فلسطین، افغانستان، عراق و...، ولایت مداری و حضور زنان مسلمان در موقعیت ها و مسئولیت ها کارساز جامعه، توسلات و شرکت در مراسمات دعا و زیارت ائمه معصومین ـ علیهم السلام ـ چه در ایران و چه در کشورهای اسلامی، داشتن روحیه جهاد و شهادت و رشد آن به ویژه میان نسل جوان.

با ذکر این ویژگی ها و نشانه های رشد یافتگی، این را نباید فراموش کنیم که جامعه ما در راه اسلامی شدن گام بر می دارد و تا رسیدن به نقطه آرمانی و تحقق جامعه ای کاملاً اسلامی فاصله زیادی دارد مقام معظم رهبری دراین زمینه فرموده اند: ما در اول راهیم، آن تصویری که از جامعه اسلامی در ذهن ماست با وضع کنونی، فاصله زیادی دارد. ما توانستیم حصاری را بشکنیم و مانع را از سر راه حرکت به سمت دولت اسلامی و جامعه اسلامی و دنیای اسلامی برداریم. آنچه را که می توانیم بین خودمان و خدا بگوییم، این است که ما تلاش کردیم و مردم ما صادقانه حرکت کردند و امام ما خوب رهبری کرد و پیش برد، اما آنچه را در اثنای این جاهلیت مظلم طی کردیم، نسبت به آنچه که بعداً باید طی کنیم، مطمئناً خیلی کم است اولین و مهم ترین کاری که پیش روی ما قرار دارد، تحول معنوی و روحی انسان ها است. ما متأثر از تربیت های طولانی غیر اسلامی هستیم. آنچه که هیجان عظیم انقلاب و دوران جنگ انجام داده، البته معجزه آسا بود، اما تا این پدیده عمق پیدا بکند و تا وقتی که اعماق ضمیر را متحول نماید، کار زیادی لازم است.[5] پی نوشت ها  

[2].البته همان گونه که در مقدمه قانون اساسی، بخش حکومت اسلامی آمده است: طرح حکومت اسلامی بر پایه ولایت فقیه...از سوی امام خمینی ارائه شد.

[3].مقدمه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، بهایی که ملت پرداخت.   [4].ذو علم، علی. انقلاب و ارزشها در پرتو انقلاب اسلامی در ایران، ص 245 (با دخل و تصرف)    [5].حدیث ولایت (مجموعه رهنمودهای مقام معظم رهبری)، ج 9،ص 248.

««ورود مرکز تحقیقات زن و خانواده در عرصه های جدید نظری و علمی»»

گاه جامع به آموزه‌های توصیفی، ارزشی و هنجاری دین، همراه با اهداف، جهت‌گیری‌های حاکم بر آن‌ها و وحدت حاکم بر مجموع، از رسالت‌های حوزه‌های علمیه است. در این نگاه آموزه‌های دینی یکدیگر را تفسیر می‌کنند. می‌توان با این نگاه جامع از عقلانیت نظام حقوقی، نظام اخلاقی و نظام اعتقادی اسلام دفاع کرد. صرفا با اتخاذ چنین رویکردی است که می‌توان معارف اسلامی در حوزة زن و خانواده را نیز به درستی تبیین و وجه تمایز آن را از نظام‌های رقیب روشن ساخت. مطالعات خانواده به عنوان دانش‌های میان‌رشته‌ای محل تلاقی حوزه‌هایی چون کلام، فقه، اخلاق، جامعه‌شناسی، تعلیم و تربیت، روان‌شناسی و حقوق است. بی‌توجهی به این حیثیت و تمرکز خاص بر یک جنبه از مطالعات مزبور، از آسیب‌‌هایی است که به استمرار مشکلات و تشدید آن‌ها در عرصة سیاست‌گذاری، قانون‌گذاری و ارائه طرح‌های اصلاحی خواهد انجامید. از این رو رویکرد‌ نوین و معطوف به حوزه‌های مختلف علمی در تحلیل پدیده‌های اجتماعی و سامان‌دهی آن‌ها، البته با نگاه اسلامی، از امور لازم و اجتناب‌ناپذیر است. می‌توان وظیفة خطیر حوزه‌های علمیه را که در پرتو انقلاب اسلامی مسئولیتی جهانی و همه‌جانبه یافته‌اند، در موارد زیر ترسیم کرد:

- پرورش پژوهشگران و کارشناسان زبده و زمان‌آگاه؛

- ایجاد جریان پژوهشی و کارشناسی متمایز با تکیه بر مبانی اسلامی و گسترش فضای نقد نسبت به علوم انسانی؛-  توسعه و تعمیق پژوهش‌های بنیادین، راهبردی و توسعه‌ای به منظور تبیین مفاهیم، الگو‌ها، شاخص‌ها و نظریه‌های دینی؛ - تأثیر در فضای گفتمانی موجود در پرتو ترویج دیدگاه‌های اسلامی و تحلیل دقیق پدیده‌های اجتماعی؛ - هدفمند‌کردن جریان پژوهشی دینی با ایجاد بانک اطلاعاتی جامع، شبکه‌سازی پژوهش‌ها و کاستن از پژوهش‌های تکراری و کم‌فایده؛- ایجاد زبان مفاهمه میان نهادهای دینی و کارشناسی و هماهنگی جریان کارشناسی علمی ـ دینی و برقراری پیوند میان مبانی نظری و ‌موضع عمل؛ -  تأثیر در سیاست‌گذاری‌ها، قانون‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلان زن و خانواده؛ ضرورت‌های فوق زمینه‌ساز تأسیس «دفتر مطالعات و تحقیقات زنان» به عنوان مرکزی پژوهشی، کارشناسی، توسط مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران در سال 1377 گردید در سال 1391 به دلیل گسترده ‌شدن حجم فعالیت‌های علمی- پژوهشی و توسعه دفتر، این دفتر از سوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، به «مرکز تحقیقات زن و خانواده» تغییر نام یافت.

                                                                          ««دستاوردهای فرهنگي - تربيتي»»

جامعة المصطفي العالميه بنا بر رسالت ذاتي اش، تربيت را در كنار تعليم قرار داده و با تدوين نظام نامه تربيتي، به دنبال پرورش جامع و متوازن دانش پژوهان در ابعاد علمي، اخلاقي، اجتماعي و فرهنگي است. در این زمینه، با بهره برداری از مراكز تخصصي و 220 تشكل فرهنگي دانش پژوهان از 40 مليت و كارشناسان خبره و توانمند، توانسته است بيش از 7000 اردوي فرهنگي، 5000 مراسم فرهنگي و مذهبي، 18 دوره المپياد بين المللي قرآن و حدیث در داخل و خارج كشور، 100 دوره المپياد و مسابقات ورزشي، 5 دوره جشنواره طوبي (ویژه آثار و دستاوردهاي فرهنگي و هنري دانش پژوهان) و 2000 دوره آموزش های مهارتي و كاربردي در زمينه های فرهنگي، هنري، رسانه اي، امدادي، فني و مديريتي برگزار کند. راه اندازی 4000 سايت و وبلاگ و انتشار 300 نشريه فرهنگي به بيش از 40 زبان زنده دنيا از دیگر اقدامات در این زمینه است. راه اندازي اتحاديه راديو و تلويزيون هاي طلاب جامعة المصطفي العالميه نیز از نتايج توانمندي ها و فعاليت هاي فرهنگي المصطفی می باشد. جامعة المصطفي العالميه با در پیش گرفتن راهبرد قرآن محوري، افزون بر راه اندازي رشته هاي گوناگون آموزشي و پژوهش هاي قرآني فراوان، توانسته است بيش از 2000 نفر از دانش پژوهان و فرزندانشان را به جمع حافظان قرآن كريم بیفزاید

 

افزودن نظر جدید

کد امنیتی
کد امنیتی برای جلوگیری از ارسال اسپم می باشد.
Image CAPTCHA
لطفا کاراکترهای تصویر را در کادر بالا وارد نمایید.

پیوندهای تصویری