تاریخ انتشار:98/1/25 - 14:55
شماره مطلب:1398125
بحث حلقه هاي صالحين بسيج فرهنگيان پايگاه شهيد رجايي

مطالبات مقام معظم رهبری از آموزش و پرورش و مخاطبان آن

««مطالبات مقام معظم رهبری از آموزش و پرورش و مخاطبان آن»»

خب، دستگاه آموزش و پرورش احتیاج به نوسازی دارد؛ شماها هم شعار دادید، گفتید که باید اصلاح شود. بله، حتماً احتیاج دارد به نوسازی؛ چون، هم فرسوده است، هم آن روزی هم که تازه به‌ وجود آمد دارای عیوبی بود. در آموزش و پرورشِ ما همان روزی هم که تازه بود و این‌جور فرسوده و کهنه و زمان‌گذشته و آسیب‌دیده نشده بود، عیوب اساسی‌ای وجود داشت که همان عیوب هم تا امروز باقی مانده. وسیله‌ی این تحوّل، در درجه‌ی اوّل عبارت است از «سند تحوّل» این سند تحوّل آماده است. وزیر محترم اشاره کردند به تلاشهایی که دارند انجام میدهند برای این کار؛ به نظر من این تلاشها جزو واجب‌ترین کارها است. آن‌طور که به من گزارش شده است، تاکنون کمتر از ده درصد از امکان تحقّق این سند و از محتوای این سند، تحقّق پیدا کرده؛ درحالی‌که چند سالی میگذرد از تصویب این سند. خیلی کم کار شده در این زمینه؛ باید کار بشود. سند یک نوشته‌ی روی کاغذ است؛ باید تحقّق پیدا کند. البتّه تهیّه‌ی این سند یک ضرورت حیاتی بود که انجام شد و محتوای سند هم آن‌طوری که صاحب‌نظران آموزش و پرورش ابراز کردند -که بسیاری هم خودشان دست‌اندرکار تهیّه‌ی این سند بودند- آن‌طوری که آنها اظهار کردند، سند از لحاظ تخصّصی، از لحاظ حرفه‌ای سطح خیلی بالایی دارد؛ بسیار محکم و متقن و مطلوب است؛ خب باید تحقّق پیدا کند. آنچه من مطالبه میکنم و توقّع دارم از دستگاه آموزش و پرورش، این است که زمان‌بندی کنید؛ یک زمانی را مشخّص کنید و بگویید تا چه مدّتی این سند، تحقّقِ کامل پیدا خواهد کرد. البتّه کار سختی است لکن این کار سخت باید انجام بگیرد؛ دستگاه‌های مختلف همه باید کمک کنند به آموزش و پرورش؛ همه باید کمک کنند. یک بخش مربوط به همین دانشگاه فرهنگیان و دستگاه‌های گوناگون تربیت معلّم است -که حالا عرض خواهم کرد- یک بخش هم مربوط به درون خود آموزش و پرورش است؛ باید مقدّمات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این کار را آماده کنند؛ زمان‌بندی را مشخّص بکنند و این کار، ان‌شاءالله به‌صورت واقعی انجام بگیرد؛ مهم‌ترین اقدام در کار تعلیم و تربیت عمومی کشور این است. بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از معلّمان، فرهنگیان سراسر کشور و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان ۱۳۹۶/۲/۱۷

ردیف

((عناوین مطالبات مقام معظم رهبری حفطه الله تعالی))

1

اجراي سند تحول بنيادين به صورت منسجم و يکپارچه و متوازن بر اساس نقشه راه، پرهيز از اجراي صوري و سطحي؛ و شتاب زدگي ؛

مخاطبان

 

وزرات آموزش و پرورش+ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری + وزرات ارشاد + سازمان صداو سیما+ سازمان تبلیغات + سازمان اوقاف و امور خیریه+ سازمان حج زیارت+فرهنگستان زبان وادبیات فارسی

 

2

نوسازي نظام آموزشي براساس سند تحول و ضرورت آسيب‌شناسي نظام فعلي؛

 

مخاطبان

 

 

وزرات آموزش و پرورش+ مجلس شورای اسلامی + وزارت علوم، تحقیقات و فناوری+ سازمان  اداری و استخدامی کشور +  سازمان برنامه و بودجه كشور

 

3

رسيدگي به وضعيت معيشتي معلمان ؛ ارتقاء جايگاه و منزلت معلم در جامعه و آموزش و پرروش و عدم تلقي معلم به عنوان کارمند، و فرهنگ سازی ازمعلم  به عنوان يک شخصيت علمي، تربيتي؛

 

مخاطبان

 

 

وزرات آموزش و پرورش+ سازمان برنامه و بودجه كشور+ صدا و سیما+سازمان تبلیغات اسلامی+ وزارت بازرگاني+ وزارت جهاد کشاورزی+بنياد مسكن انقلاب اسلامي+مجمع تشخیص مصلحت نظام

4

تأکيد بر ارتقاء جايگاه دانشگاه فرهنگيان براي تربيت معلمان کارآمد، مؤمن و توانمند برای دستگاه تعليم و تربيت ؛

 

وزرات آموزش و پرورش+موسسه عالی مديريت و برنامه ريزی +وزارت علوم تحقیقات و فناوری

5

تأکيد بر برجسته‌سازي نقش بي‌بديل معلم در جامعه و کارکرد معلم در تربيت انسان‌ها؛

 

 

 

وزرات آموزش و پرورش+ صدا و سیما+سازمان تبلیغات اسلامی+ وزرات ارشاد+مرکز پژوهشهای مجلس+مرکز تحقیقات استراتژیک

6

اصلاح برنامه درسي ملي و ايجاد فرصت‌هاي لازم براي فعاليت‌هاي پرورشي و ورزشي و فرهنگي و هنري در مدارس براي دانش‌آموزان و تشکل‌هاي دانش‌‌آموزي در مدارس؛

 

وزرات آموزش و پرورش+ صدا و سیما+سازمان تبلیغات اسلامی+ وزرات ارشاد +سازمان ملي جوانان

7

کاربردی کردن آموزش‌هاي مدرسه ی به خصوص حرفه‌آموزي به دانش‌آموزان براي اشتغال پس از دوران دبيرستان؛

 

وزرات آموزش و پرورش+ مجلس شورای اسلامی+ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری+ وزارت بازرگاني + وزارت نفت+ وزارت نیرو+  وزارت صنایع+ وزارت کار+ وزارت تعاون+ وزارت راه و ترابري+ وزارت مسکن و شهرسازي+  وزارت دفاع+ وزارت كشور+ وزارت بهداشت و درمان+ وزارت امور اقتصادي و دارائي+ وزارت فرهنگ و ارشاد+  بانكهای کشور+سازمان انرژی اتمی

8

تأکيد بر ترويج سبک زندگی «ايراني ـ اسلامي» و آوردن مفاهيم دينی وفرهنگی در کتب درسي، وارد کردن يافته‌هاي دانشجويان از لاله جاسوسي در کتب‌هاي درسي،

 

وزرات آموزش و پرورش+ مجلس شورای اسلامی+ وزرات ارشاد+ سازمان تبلیغات اسلامی + صدا و سیما

9

پرهیز ازآموزش انحصاري زبان انگليسي درمدارس؛ وضرورت آموزش زبان‌هاي خارجي دیگر؛

 

وزرات آموزش و پرورش+ مجلس شورای اسلامی+ وزرات ارشاد+ سازمان تبلیغات اسلامی+ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری+فرهنگستان زبان وادبیات فارسی

10

اصلاح فرهنگ مدارس براي پرهيز ازدانشگاه رفتن به عنوان هدف اصلی تحصیل؛

 

وزرات آموزش و پرورش+ مجلس شورای اسلامی+ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

11

توجه به پرورش استعدادهای برتر ونخبگان؛

 

وزرات آموزش و پرورش+ مجلس شورای اسلامی+ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری+ وزارت بازرگاني + وزارت نفت+ وزارت نیرو+  وزارت صنایع+ وزارت کار+ وزارت تعاون+ وزارت راه و ترابري+ وزارت مسکن و شهرسازي+  وزارت دفاع+ وزارت كشور+ وزارت بهداشت و درمان+ وزارت امور اقتصادي و دارائي+ وزارت فرهنگ و ارشاد+  بانكهای کشور+سازمان انرژی اتمی+ وزارت امور خارجه+وزرات ورزش و جوانان

12

تقويت برنامه ها وفعالیت های پرورشی  و پرهيز از اقدامات سياسي در اين حوزه  و عدم بکارگيري الفاظ و واژهاي قبل انقلاب از قبيل پيشاهنگي و ... ؛

 

وزرات آموزش و پرورش+ مجلس شورای اسلامی+ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری+ وزرات ارشاد+ سازمان تبلیغات اسلامی

13

پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي و ضروري برنامه‌ريزي در اين رابطه در مدارس

 

وزرات آموزش و پرورش+ مجلس شورای اسلامی+ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری+ وزرات ارشاد+ سازمان تبلیغات اسلامی

14

نشاط آفرينی  دردانش آموزان و ايجاد فرصت‌هاي فوق برنامه در مدارس براي فعالیت های داوطلبانه؛

 

وزرات آموزش و پرورش + وزرات ارشاد+ سازمان تبلیغات اسلامی+ صدا و سیما + وزرات ورزش و جوانان

15

تأکيد بر ويژگي‌هاي تربيت شوندگان توسط آموزش و پرورش از قبيل معنويت ،ايمان، انديشه‌ورزي، مشارکت اجتماعي،‌مبتکر، پيشرو و فعال و ... ؛

 

وزرات آموزش و پرورش + وزرات ارشاد+ سازمان تبلیغات اسلامی+ صدا و سیما+ مجلس شورای اسلامی+ حوزه های علمیه کشور

16

تأکيد بر توسعه منابع مالي وامکانات آموزش و پرورش براي رفع محروميت از مدارس مناطق محروم؛

 

وزرات آموزش و پرورش + صدا و سیما+ مجلس شورای اسلامی+ وزارت بازرگاني+سازمان بازنشتگي كشوري

17

تأکيد بر توانمندسازي و اولويت قرار دادن مدارس دولتی خصوصاً در مناطق محروم و از بين بردن نابرابري مدارس؛  وتامل درتوسعه مدارس غيرانتفاعي به عنوان یک سیاست موفق؛

 

وزرات آموزش و پرورش + وزرات ارشاد+ سازمان تبلیغات اسلامی+ صدا و سیما+ مجلس شورای اسلامی+ حوزه های علمیه+موسسه عالی مديريت و برنامه ريزی

18

تقويت جايگاه مدارس و سپردن اختيارات بيشتر به مدارس ؛

 

وزرات آموزش و پرورش + مجلس شورای اسلامی+ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

19

تأکيد بر رعايت عدالت آموزشي در سطح کشور و اولويت دادن به مناطق محروم و حاشيه شهرها و روستاها

 

وزرات آموزش و پرورش + مجلس شورای اسلامی+ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری+سازمان بازرسي كل كشور+شورای عالی انقلاب فرهنگی

20

انسداد مبادي بي‌سوادي و از بين بردن بي‌سوادي در سطح کشور؛

 

وزرات آموزش و پرورش + وزرات ارشاد+ سازمان تبلیغات اسلامی+ صدا و سیما+ مجلس شورای اسلامی+ حوزه های علمیه+شورای عالی انقلاب فرهنگی

21

ضرورت ایمن سازی مدارس و بالا بردن کیفیت ساخت وساز وتوجه به معماری مدارس ؛

 

وزرات آموزش و پرورش + مجلس شورای اسلامی+ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

22

تأکيد بر ارتقاء جايگاه آموزش و پرورش در سطح جامعه و نقش آفريني آن در پيشرفت کشور؛

 

وزرات آموزش و پرورش + وزرات ارشاد+ سازمان تبلیغات اسلامی+ صدا و سیما+ مجلس شورای اسلامی+ حوزه های علمیه

23

تأکيد بر کمک ساير دستگاه‌ها و سازمان‌ها به آموزش و پرورش از قبيل صدا و سيما، وزارت ارتباطات و ساير دستگاه‌ها؛

 

افزودن نظر جدید

کد امنیتی
کد امنیتی برای جلوگیری از ارسال اسپم می باشد.
Image CAPTCHA
لطفا کاراکترهای تصویر را در کادر بالا وارد نمایید.

پیوندهای تصویری