تاریخ انتشار:98/9/19 - 11:33
شماره مطلب:1398919
شادي ونشاط بحث اين هفته حلقه هاي صالحين پايگاه بسيج  شهيد رجايي

پشتوانه و پیوست های نشاط و شادابی در معارف اسلامی

شادي ونشاط بحث اين هفته حلقه هاي صالحين پايگاه بسيج فرهنگيان شهيد رجايي است. به گزارش روابط عمومي مركز بسيج فرهنگيان حجت الاسلام والمسلمين درودي درسنامه اين هفته را با موضوع شادي ونشاط اعلام كرد كه متن آن به شرح زير است. 

چرا ذات خداوند پیوسته شاد است.؟

آتش  طبعت  اگر شادی دهد                                     اندرو شادی ملیک دین دهد

چونکه غم بینی تواستغفارکن                                      غم به امر خالق آمد کار کن

وسعت روح و روان از نشاط والا است.

نی ز رقص و کوبیدن پاهاست

((السَّلامُ عَلَیْکِ عَرَّفَ اللَّهُ بَیْنَنَا وَ بَیْنَكُمْ فِی الْجَنَّةِ وَ حَشَرَنَا فِی زُمْرَتِكُمْ وَ أَوْرَدَنَا حَوْضَ نَبِیِّكُمْ وَ سَقَانَا بِكَأْسِ -جَدِّکُمْ مِنْ یَدِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْكُمْ أَسْأَلُ اللَّهَ أَنْ یُرِیَنَا فِیكُمُ السُّرُورَ وَ الْفَرَجَ وَ أَنْ یَجْمَعَنَا وَ إِیَّاکُمْ فِی زُمْرَةِ جَدِّکُمْ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ أَنْ لَا یَسْلُبَنَا مَعْرِفَتَكُمْ إِنَّهُ وَلِیٌّ قَدِیرٌ أَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ بِحُبِّكُمْ وَ الْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِكُمْ وَ التَّسْلِیمِ إِلَى اللَّهِ رَاضِیاً بِهِ غَیْرَ مُنْكِرٍ وَ لَا مُسْتَكْبِرٍ وَ عَلَى یَقِینِ مَا أَتَى بِهِ مُحَمَّدٌ وَ بِهِ رَاضٍ نَطْلُبُ بِذَلِکَ وَجْهَکَ یَا سَیِّدِی اللَّهُمَّ وَ رِضَاكَ وَ الدَّارَ الْآخِرَةِ))  

((بحث و سرور و نشاط حقیقی در اسلام ناب محمدی))

  1. کدام نشاط متربی را از بند جسم نجات می بخشد.؟
  2. کدام شادمانی عقل دانش آموز را امیر و نفس او را ذلیل می کند.؟

«« أَسْأَلُ اللَّهَ أَنْ یُرِیَنَا فِیكُمُ السُّرُورَ وَ الْفَرَجَ.»»

{{ َشَرَنَا فِی زُمْرَتِكُمْ وَ أَوْرَدَنَا حَوْضَ نَبِیِّكُمْ وَ سَقَانَا بِكَأْسِ -جَدِّکُمْ مِنْ یَدِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْكُمْ.؟}}

بدون آموزش محبت اهل بیت علیهم السلام رفع خشونت حقیقی از جامعه دانش آموزی محال است.؟

((هم عَيشُ العِلمِ و مَوتُ الجَهلِ يُخبِرُكُم حِلمُهُم عن عِلمِهِم، و ظاهِرُهُم عن باطِنِهِم، و صَمتُهُم عن حِكَمِ مَنطِقِهم .))

««امام على عليه السلام ـ نيز در توصيف اهل بيت عليهم السلام ـ فرمود : آنان مايه حياتِ دانش اند و مرگِ نادانى . بردبارى ايشان شما را از دانششان آگاه مى سازد و آشكارشان از نهانشان و خاموشيشان از گفتار حكيمانه شان»»

((1- چرا جنس برخی شادابی ها در مدارس مشورت ستیزی می آورد.؟))

 ((2- کدام نوع از شادی برای متربی بلوغ زود رس می آورد.؟ ))

((3- چرا نشاط و شادابی از جنس غربی خانواده گریزی می آو رد.؟))

((4- چرا شادی های بدون حد و مرز بدون حضور شیطان یا همان ممکن نمی شود.؟))

((5- چرا شادابی و نشاط در حیوانات باعث تخریب جهان طبیعت نمی گردد.؟))

((6- چرا برخی از نشاها قلب آدمی سخت وسفت می کند.؟))

((7- چرا شادابی های غیر طبیعی عقل و تدبیر را تیره و تاریک می گرداند.؟

))8- چرا شادی های ظاهری اراده و تصمیم گیری دانش آموزان را سست نموده و دودلی را در آنان افرایش می دهد.؟)) بیانات در ابتدای درس خارج فقه درباره نشاط در کارها

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح یکشنبه(۱۳۹۷/۱۲/۵) در ابتدای جلسه‌ی درس خارج فقه، به شرح حدیثی از حضرت امام صادق علیه‌السلام درباره‌ی «عاقبت‌اندیشی در امور و لزوم نشاط در کارها» پرداختند. ایشان در جریان سخنان‌شان با استناد به این روایت به مسئولان توصیه کردند «بی‌حوصلگی» و «ناامیدی» را از خود دور کنند و بدانند انقلاب اسلامی به‌پیش خواهد رفت.
پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR  

{{خطرحضور دشمنان با توزیع بسته های نشاط و شادی در فضای مجازی  برای دانش آموزان. }}

««رسول الله (صلی الله علیه و آله)»»

از ابن عباس روایت کرده اند که گفت: وقتى آیه «وَ شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ» نازل شد رسول خدا (ص) فرمود: خدا و رسول او نیاز به مشورت ندارند، و لیکن خداى تعالى این دستور را ((رحمت)) براى امتم قرار داده، چون هر کس از امت من که مشورت کند چنان نیست که هیچ رشدى عایدش نشود و کسى که آن را ترک کند، ممکن نیست که به هیچ مقدار و هیچ نوعى از گمراهى و کجى گرفتار نشود(( 159-آل عمران))

(((پشتوانه و پیوست های نشاط و شادابی در معارف اسلامی)))

علی علیه السلام :

««لا مُظاهَرَةَ أوثَقُ مِنَ المُشاوَرَةِ»»

امام على علیه السلام:هیچ پشتیبانى اطمینان بخش‌تر از مشورت نیست.

((نشاط مشاوره پرور))

 [غررالحکم و دررالکلم، ح. ۱۰۶۹۴]

اميرالمؤمنين علي عليه السلام مي فرمايد:
لاَ مَالَ أَعْوَدُ مِنَ العَقْلِ وَ لاَ وَحْدَةَ أَوْحَشُ مِنَ الْعُجْبِ وَ لاَ عَقْلَ كالتَّدْبِير...   
هيچ مالي پر درآمدتر از عقل، هيچ تنهايي وحشتناك تر از خودبيني و هيچ تدبيري هم چون عاقبت انديشي نيست.

((شادی و نشاط ویتامین عقل))

أَيُّها النَّاسُ لاَ خَيْرَ في دُنْيَا لاَ تَدْبيرَ فِيهَا.
اي مردم! دنيايي كه تدبيري در آن نباشد، خيري ندارد.

اَلتَّدْبِيرُ نِصْفُ الْمَعُونَةِ
تدبير (در امور معاش) نيمي از ياري رساندن به زندگي است.

امیر مومنان(ع) می فرمایند: التدبیر قبل العمل یومن الندم. برنامه ریزی قبل از انجام دادن کار، [انسان را] از پشیمانی درامان نگه می دارد.

«« النظر فی العواقب تلقیح القلوب»»

 آینده نگری (برنامه ریزی) برای آینده اطمینان و آرامش دل ها را به همراه دار

(( شادی و شادابی اطمینان بخش دل و قلب آدمی))

««الاو من تورط فی الامور من غیر نظر فی العواقب فقد تعرض لمفدحات النوائب»»  

همانا کسی که بدون عاقبت اندیشی در کارها وارد شود، قطعا خود را در معرض مصیبت ها و مشکلات سنگین قرار داده است

««حسن التدبیر ینمی قلیل المال و سوء التدبیر یفنی کثیرالمال»» 

 برنامه ریزی خوب، مال [امکانات] کم را افزایش می دهد و برنامه ریزی بد اموال [و امکانات] زیاد را از بین می برد.

(( شادی و شادابی که سرمایه مادی و معنوی دانش آموزان توأمان افزایش می دهد.))

««القلیل مع التدبیر ابقی من الکثیر مع التبذیر»»

 (( شادی و نشاطی از جنس تبذیر و اسراف در میان دانش آموزان))

««اصل العزم الجزم و ثمرته الظفر»»

اساس تصمیم گیری، دوراندیشی و نتیجه آن پیروزی است

((شادی های که دولی برای دانش آموزان تولید می کنند.))

««اوصیکما و جمیع ولدی و اهلی و من بلغه کتابی بتقوی اللّه و نظم امرکم»»

 من شما را و تمام فرزندان و خاندانم و کسانی را که این وصیت نامه به آنان خواهد رسید به پرهیزگاری و نظم امور خودتان وصیت می کنم.

(( شادی و نشاطی که بدون بی نظمی در کارهای دانش آموزان ممکن نمی شود.))

  حضرت علی(ع): ««للمتّقی ثلاث علاماتٍ: اخلاص العمل و قصر الامل و اغتنام المهل»»

 پرهیزگار سه نشان دارد: ««اخلاص در عمل، کوتاهی در آرزو و بهره گرفتن از فرصت های پیش آمده.»»

((شادی هایی که آرزوها را فاسد می کند))

امام علی(ع) فرموده اند: «« قوام العیش حسن التقدیر و ملاکه حسن التّدبیر »»

««پایداری زندگی به برنامه ریزی درست و وسیله رسیدن به آن تدبیر خوب است.»»

(( نشاط هایی که دشمن محاسبه در امور تحصیل می شوند))

 (( تربیت جاوید و ماندگار  ))

{{بحث تکمیلی مبانی سند موضوع نشاط ماندگار در مدارس}}

((منظور از مقتضيات تربيت))

««بحث تکمیلی سند تحول»»

هر گونه اقدام و تدبير هدفمندی که مربيان در فرآيند تربيت برای تحقق اهداف فرآيند حقیقی نسبت به متربيان طراحی واجرا می کنند که اهم آن ها عبارت اند از((1- رفع موانع2- ایجاد زمینه 3- متناسب سازی 4- دانش افزایی 5- جایگزین پذیری و پذیرش تغییر 6- هم افزایی و مکمل گرایی ))

 ((مقتضيات تربيت1-3-4))

1-(فراهم کردن امکانات مقدماتی و شرايط محيطی مناسب(2- (تأديب -تعليم- تزكيه(تطهير)3 -تبيين{نشاط}4-تذکر و موعظ5- انذار وتبشير{شادی}6- پرسش وپاسخ 7- امر به معروف ونهی از منکر 8- تشويق و تنبيه{شادابی}9- ابتلا وآزمایش  - مبانی سند تحول ص173

((موانع تربيت))

2 -3-4 - عنوان موانع تربيت به امور و پديده هايی اطلاق می شود که در تحقق اهداف فرايند تربيت تأثير منفی دارند. البته اين موانع ممکن است بيرونی يا درونی، در اختيار مربيان و يا خارج از اختيارايشان باشند و برخی از مهم ترين آن ها را می توان چنين برشمرد:1- دنيا طلبی وهوای نفس2-  حاکميت رذائل اخلاقی نظير (لجاجت، تعصب، تکبر، غرور وخودرأيی)3 -فقر اقتصادی و کمبود وسايل ضروری معاش 4- احساس بی نيازی و خود کفايی 5- حکومت طاغوت )رهبران غير الهی( و مشرکان و ظالمان برجامعه 6- غلبة وسوسة شيطان و فکر وخيال باطل برفضای ذهن وانديشه 7- وجود شبهات فکری و عقيدتی 8-غفلت از ياد خدا 9- استفاده از غذا واموال حرام 10- دسترسی)مطلق و بی حد وحصر) به وسايل ترويج فساد وفحشا11- حضور )انفعالی ( در محيط آلوده (مبانی سند-ص 172)

(( تفاوت و آثار شادمانی خیالی و عقلی در چیست.؟))

((تفاوت شادابی و نشاط در انسان و حیوان))

 امام المتقین علی علیه السلام بنگرند که فرمود: «فَمَا خُلِقْتُ لِیَشْغَلَنِی أَکْلُ الطَّیِّبَاتِ کَالْبَهِیمَةِ الْمَرْبُوطَةِ هم‌ها علف‌ها أَوِ الْمُرْسَلَةِ شغل‌ها تَقَمُّمُهَا تکترشُ مِنْ أَعْلَافِهَا وَ تَلْهُو عَمَّا یُرَادُ بِهَا أَوْ أُتْرَکَ سُدًی أَوْ أُهْمَلَ عَابِثاً أَوْ أَجُرَّ حَبْلَ الضَّلَالَةِ أَوْ أَعْتَسِفَ طَرِیقَ الْمَتَاهَة» (6) یعنی: مرا نیافریده‌اند، تا خوردنیهای گوارا سرگرمم سازد، چون چهار پای بسته که به علف پردازد، یا آن که واگذارده است و خاکروبه‌ها را به هم زند و شکم را از علفهای آن پر سازد، و از آنچه بر سرش آرند غفلت دارد، یا مرا وانهند یا به بازی سر دهند یا ریسمان گمراهی را کشان باشم و یا بیخودانه در سرگردانی‌ها گردان! انسان آفریده نشده است تا خوب بخورد و خوردن چرب و شیرین او را به خود مشغول سازد، همانند چهارپایی که او را به آغل بسته و کاه و علف جلویش ریخته باشند که تمام تلاش و هدفش همانست و یا حیوان افسار گسیخته‌یی که تمام وقت خود را صرف به هم زدن زباله‌ها برای پر کردن شکمش می‌کند، ولی از سرنوشت خویش بی‌خبر است. یعنی نمی‌داند برای چه پروار می‌شود؟ 

ب-(معرفت شناختی -epistemology)

1-3-1 انسان نسبت به شناخت هستي و درك موقعيت خود وديگران در هستي توانايي دارد.

همچنان که وجود واقعياتی خارج از ذهن، برای هر انسان امری بديهي و ترديد ناپذير است، امكان شناخت اين واقعيات) دست يابي و شكل گيري دانش) نيز امری است بديهی كه جاي انكار و يا حتي ترديد ندارد . به بيان ديگر، جهان هستي قابل شناسايي است و انسان توانايي شناخت آن را دارد. خداوند اين توانايي را به انسان عطا كرده است.دعوت به شناخت ابعاد و مراتب مختلف هستي و اشاره به پديده هاي آفاقي و انفسي در قرآن، نشان از قدرت بشر براي شناخت دارد. هم چنين، اشارة قرآن به تعليم بشر توسط خدا، دلالت برفعليت يافتن اين امكان داردکه همين علم انسان زمينة انتخابگري و مسئوليت و كرامت آدمي است و در نتيجه سجود فرشتگان . را در برابر او فراهم آورده است.(مبانی سند ص-78)

(( کدامین نشاط قادر است قدرت انتخاب دانش آموزان را در مدارس افزایش بدهد.؟))

حضرت علی علیه السلام :

««احذر کل عمل اذا سئل عنه صاحبه، استحیی منه و انکره»»

(( از هر عملی که وقتی از صاحبش پرسیده شود، از آن شرم نموده، انکارش کند، دوری کنید .))

((معیار شناخت  نشاط حقیقی در میان دانش آموزان چیست.؟))  

 

افزودن نظر جدید

کد امنیتی
کد امنیتی برای جلوگیری از ارسال اسپم می باشد.
Image CAPTCHA
لطفا کاراکترهای تصویر را در کادر بالا وارد نمایید.

پیوندهای تصویری