تاریخ انتشار:00/6/13 - 09:33
شماره مطلب:1400613
پيوست عدالت به قلم حسين درودي

پیوست عدالت چيست؟

پیوست عدالت

در دیدار مقام معظم رهبری مدظله العالی در اولین دیدار با اعضای هیأت دولت سیزدهم، جمله ایی چشم نوازی می کند و آن گزیده حکیمانه پیوست عدالت است که برای فهم کردن آن نیاز است از کلید وازه­ی قدرت ساز فرهنگ در آن نشست صادقانه مدد بگیریم، زیرا این موضوع با توجه به مباحث قبل و بعد آن بیش از دیگر موارد حساسیت بخشی خود را نمایش می دهد و برای دولت مردمی اولویت آفرینی می کند، به سبب آنکه از فرهنگ دو استقبال در جهان وجود دارد الف- جهانی شدن و توسعه روابط و اثر گذاری و اثر پذیری و اتحاد میان قومیت ها و ایجاد هویت متحد بین المللی ب- حفظ ساختار خرده فرهنگ ها و توانمند سازی آنها جهت تعامل با دیگر اقوام در جهان، و سهیم بودن آنان در تمدن سازی جهت افزایش کارآمدی هویت ملی، با توجه به اینکه مدافعین نظریه جهانی شدن در انتظار پیوستگی روحیه جمع پذیری، و زیست مسالمت آمیز مشارکتی با رویکرد آزادی انسان را تبلیغ می کنند، بر همگان به اثبات رسیده است که این حامیان تعامل فرهنگ جهانی، نه اینکه توسعه تعامل را شاهد نبوده اند بلکه با انحلال ساختار قوام دهنده فرهنگ های کهن کرامت دهنده، به واسطه سیطره تکنولوژی به تک وجهی فرهنگی و آشفتگی رفتار حبس گردیده است، و لکن از همه مهم تر تعامل تعالی بخش آنها را به انفعال و پذیرش استبداد و استکبار تغییر سیرت داده که برای نمونه می توانیم به انواع جنگ های در عصر حاضر اشاره نمود، چرا که اشخاص قریب به اتفاق این جنایات هولناک و حامی یأس و ناامیدی و شیفه قتل کودکان و زنان و ویرانگر آثار باستانی و هنری، جداشده های از بدنه خرده فرهنگ های ساختار فرو ریخته یا تحقیر شده بوده و خواهند بود، اما بدون اغراق باید اعتراف و اعتماد کرد و نیاز است فریاد مرحبا بر آورد از برای نظریه برقراری خرده فرهنگ ها به جهت پاینده و پایدار بودن انسانیت در آنها ، از همین رو توانمند کردن فرهنگ های محلی و ملی جهت تعامل تمدنی با جهان در اوراق چشم نواز انقلاب اسلامی قابل رؤیت بوده و خواهد بود، و بدین سبب کلید واژه های فرمایشات سکان دار انقلاب اسلامی در راهبری و رهبری اولین نشست دولت سیزدهم بسیار چاره ساز و جریان آفرین از برای نصرت محرومین و مستضعفان و رصد کردن تمدن نوین اسلامی خواهد بود.

تعریف فرهنگ:

فرهنگ مجموعه ایی از واردات قلبی و تصاویر ذهنی است که از به هم درآمیختن آن دو صورت رفتاری افراد در یک جامعه ساخته می شود که از برآیند آنها، قوانین اداره اجتماع و آداب و رسوم ها و هم چنین اخلاق فردی و جمعی و عادات تشکیل می گردد که با انتقال از نسلی به نسل دیگر سبب کنش هایی مشارکتی گردیده و در نهایت مستندات رفع نیازهای واقعی و غیر واقعی افراد یک اجتماع قرار می گیرد که از جمله آنها می توان به مواردی مانند، نحوه ارتباط دادن با زمان و مکان و موجودات پیرامونی اشاره کرد؛ به طور کلی از قلب و ذهن افراد رفتار آنان ساختارسازی گردیده و چگونگی ارتباط آنها مهندسی می گردد، و هم چنین سمت و سوی آنان را به ساحت حق یا باطل سوق می دهد، در حقیقت رفتار هر انسانی از بر آیند واردات قلبی و تصاویر ذهنی او اذن و اجازه دارند، به همین سبب رفتارهای افراد خواه و ناخواه در دو گروه حق و باطل قابل طبقه بندی است، با توجه به تعریف مذکور به برخی از نکته دانی های مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی حول اهمیت و عظمت فرهنگ می پردازیم. البته لازم به یاد آوری است که انتظار رهبری از دولت سیزدهم بیشتر به پرورش فرهنگ بوده و است که این مهم باید از مهد کودک و پیش دبستانی تا فارغ التحصیلی در مدارس و هم چنین دانشگاه ها، در صدر و سینه برنامه سازان و برنامه پردازان جایگاه ویژه و فوق تخصصی به آن اختصاص داده شود، تا اینکه فرهنگ انسان سازی حاصل از آن در سبد صادرات انقلاب اسلامی، برای دلربایی مستضعفان و فرهیختگان و آزادگان در جهان تهیه و تمهید گردد. اما فرمایشات مقام عظمای ولایت:

  "ابزارهای فرهنگی و هنری مانند سینما، رسانه‌های صوتی و تصویری، مطبوعات و کتاب را واقعاً شکوفا کنید."

 شکوفایی واقعی در مقابل ظاهری در چه صورتی پدید می آید.؟

 مراکز فرهنگ ساز، با سر سپردن به منابع فطری ماندگار و دل دادن به الگوهای ساختار ساز انسان کامل و در پیش نهادن صراط بی نهایت قادر خواهند بود استعدادهای بشر را شکوفا نموده، و طریق حق را به روی خویش و دگران خاصه نسل جوان جهادی بگشایند، چراکه رهبر فرزانه فرمودند: "استعدادهای جوان را کشف، و آزادی آنها را در چارچوب قانون تضمین کنید، البته با فساد اخلاقی و فساد در زمینه فرهنگ نیز بدون رودربایستی مقابله کنید." دولت سیزدهم با چه شرط و شروطی توانمندی برخورد با توهم رودربایستی  و هم چنین با فساد اخلاقی و فساد در زمینه فرهنگ را در بخش میدان و دیپلماسی می تواند آز آن خود و ملت بنماید.؟ جواب این سوال در سخنان حکیمانه رهبری به شفافیت بیان گردیده است.

"راه اصلی مواجهه با جنگ نرم دشمن، حمایت از حرکت‌های صحیح در زمینه فرهنگ و تشویق آنها، و ایستادن در مقابل حرکت‌های غلط است، چراکه عرصه فرهنگ و رسانه آوردگاهِ «صلاح و فساد، و حق و باطل»، و عرصه‌ی جنگ فرهنگی با گسترش‌دهندگان فساد در دنیا است."

رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی برای نخستین بار و در اولین نشست یک دولت، سخن از کلید واژه ایی می کنند که مرهم زخم جان سوز جامعه بشری و هم چنین راهکار عبور دولت جدید از گردنه های پیش ساخته و در دست ساخت دشمنان می باشد.

پیوست عدالت چیست.؟

الْعَدْل یَضَع الأمُوِرَ مَوَاضِعَهَا وَ الْجُودُ یُخْرِجُهَا مِنْ جِهَتِهَا ـ وَ الْعَدْلُ سَائِسّ عَامٌ وَ الْجُودُ عَارِضٌ خَاصٌ ـ فَالْعَدْلُ أَشْرَفُهُمَا وَ أَفْضَلُهُمَا

عدالت، هر چيز را به جاى خود مى نهد و بخشندگى آن را از جاى خود بيرون مى نهد. عدل، نگاهدارنده همگان است و بخشندگى، تنها كسى را در بر مى گيرد كه بخشش نصيب او شده. پس، عدالت از بخشندگى شريفتر و برتر است.(حکمت 437)

حضرت امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) در خطبه 216 نهج‌البلاغه می فرماید: فَالْحقٌ أَوْسَعُ الأشْیَاءِ فِی الّتوَاصُفِ، وَأَضْیَقُهَا فِی التّنَاصُفِ، حق وسیع‌ترین چیزها در مقام توصیف و تعریف است، لیکن در مقام انصاف و اجرا و پیاده‌کردن سخت‌ترین، تنگ‌ترین و حساس‌ترین موضوع است.

امام صادق(ع) فرمودند: العدل احلی من الشهد و الین من الزبد و ازیب ریحاً من المسک

عدالت از عسل شیرین‌تر و از سرشیر و کره نرم‌تر و از مشک مطبوع‌تر و خشبوتر است. (بحار، ج 72: 39)

عدل چه بود؟ وضع اندر موضعش          ظلم چه بود؟ وضع در ناموقعش

تعریف عدل قابل پیوست چیست.؟

 برنامه ایی است پژوهش بنیان و قابل تطبیق بر مصادیق که حق هر موضوع و حکم به گونه ایی تناسب سازی و تجانس گذاری گردد که برای اجرای آن، مجریان  احساس از عسل شیرین تر و از سر شیر لطیف تر و هم چنین از مشک خوشبوتر را ابتدا خود درک و دریافت نموده و سپس به غیر بچشانند.

مهندسی فرهنگ:

آنچه دولت سیزدهم را در این عرصه رزمی و نبرد نفس گیر نامی و نماینده ارزش های ناب اسلامی و دستاوردهای بی نظیر انقلاب اسلامی خواهد کرد، این است که اولا ابزارها و اسباب های موجود و مطلوب را بصورت جهادی مهندسی و باز مهندسی نموده و آمال و امیال جوانان را جهت بخشی کند.

ثانیا رجال اندیشه ورز مرتبط با مجموعه های سیاست گذاری را، جهت کشف استعداد یا استعدادهای مکشفوف و مشهور، مجهز به اختیارات سازماندهی و حمایت های میدانی بنماید.

ثالثا انسجام درونی و اتحاد برونی متولیان فرهنگی که با حمایت شهدا و امام شهیدان و مردم شهید پرور میسور می گردد و از این طریق است که کنش و کشش باطنی برای مطالبه گران را به ارمغان آورده و خواهد آورد، و باعث می گردد تا آزادی فطری با احاطه برآزادی حزبی و مصلحتی بدون عسر و حرج و تلکف و همچنین پرش از آتش نفاق، قدرت عبور از رودربایستی ها و برخورد با فساد ها را به یک فرد یا مجموعه اعطا گردد.

رابعا با اهمیت بخشی به پیشران های فرهنگی از حیث مادی و معرفتی، و اولویت پیوست سازی آن در عرصه های تعیین کننده مانند سیاست گذاری ها و بخش نامه های با قابلیت اجرایی قابل قبول و سرنوشت ساز برای طبقات مختلف مدیران کشور، جهت تقدم بخشی برآیند فرهنگ اسلامی و انسانی بر فرآیندهای اجرایی و آیین نامه ایی، زمینه پیشگیری حرکت های غلط و برنامه های فساد آلود دشمنان داخلی و جهانی را، در عرصه جنگ فرهنگی مصادره نموده و علو فرهنگ انقلابی با پشتوانه قرآن وعترت را سرمایه امید دلدادگان و چشم انتظاران جکومت مهدوی قرار بدهد.

افزودن نظر جدید

کد امنیتی
کد امنیتی برای جلوگیری از ارسال اسپم می باشد.
Image CAPTCHA
لطفا کاراکترهای تصویر را در کادر بالا وارد نمایید.

پیوندهای تصویری