تاریخ انتشار:99/12/16 - 11:45
شماره مطلب:13991216
نگاهي بروصله كاري كفش يك حاكم اسلامي به قلم حجت الاسلام والمسلمين درودي

چرايي وصله كاري بركفش يك حاكم اسلامي

چرایی وصله کاری برکفش یک حاکم اسلامی

آیا کفش حضرت امیر المومنین علی علیه السلام تنها یک بعد همدردی با محرومین را درخود داشت یا ذو ابعادی بود محاسبه شده برای تشکیل یک جامعه بی طبقه توحیدی و فطرت سالار پایدار؟ برای پاسخ به این سوال  لاجرم به برخی از زوایای کفش وصله چشیده و اتحاد بخش یک حاکم جامعه اسلامی می پردازیم.

   ( نهج البلاغه ( نسخه صبحی صالح )

و من خطبة له (علیه السلام) عند خروجه لقتال أهل البصرة، و فيها حكمة مبعث الرسل، ثم يذكر فضله و يذم الخارجين:

حكمة بعثة النبي:

قَالَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَبَّاسِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ دَخَلْتُ عَلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ (علیه السلام) بِذِي قَارٍ وَ هُوَ يَخْصِفُ نَعْلَهُ، فَقَالَ لِي مَا قِيمَةُ هَذَا النَّعْلِ؟ فَقُلْتُ لَا قِيمَةَ لَهَا. فَقَالَ (علیه السلام) وَ اللَّهِ لَهِيَ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ إِمْرَتِكُمْ إِلَّا أَنْ أُقِيمَ حَقّاً أَوْ أَدْفَعَ بَاطِلًا؛ ثُمَّ خَرَجَ فَخَطَبَ النَّاسَ فَقَالَ:

إِنَّ اللَّهَ [سُبْحَانَهُ] بَعَثَ مُحَمَّداً (صلی الله علیه وآله) وَ لَيْسَ أَحَدٌ مِنَ الْعَرَبِ يَقْرَأُ كِتَاباً وَ لَا يَدَّعِي نُبُوَّةً، فَسَاقَ النَّاسَ حَتَّى بَوَّأَهُمْ مَحَلَّتَهُمْ وَ بَلَّغَهُمْ مَنْجَاتَهُمْ، فَاسْتَقَامَتْ قَنَاتُهُمْ وَ اطْمَأَنَّتْ صَفَاتُهُمْ.

سخنى از آن حضرت (ع) هنگامى كه به نبرد مردم بصره مى رفت:

عبد الله بن عباس گويد كه در «ذوقار» بر امير المؤمنين (ع) در آمدم. كفشش را وصله مى زد. مرا گفت: اين كفش به چند مى ارزد؟ گفتم: هيچ. گفت: به خدا سوگند، كه من اين كفش را از حكومت شما بيشتر دوست دارم، مگر آنكه در اين حكومت حقى را برپاى دارم يا باطلى را برافكنم. 

سپس بيرون آمد و براى مردم سخن گفت و فرمود: 

خداوند سبحان، محمد (صلی الله علیه وآله) را به پيامبرى فرستاد و در ميان قوم عرب كسى نبود كه كتابى خوانده باشد يا دعوى پيامبرى كرده باشد. پس محمد (صلی الله علیه وآله) آنان را براند و به جايى كه بايد بنشانيد و به عرصه رستگاريشان رسانيد. پس احوالشان، چونان نيزه هايشان استقامت پذيرفت و جاى پاى محكم كردند و صخره اى كه بر آن ايستاده بودند از لرزش باز ايستاد. 

الف- ساحت آثار اعتقادی- عبادی- اخلاق:

1- شهادت کفش بر یگانه پرستی صاحب آن

2- کفش حامی عبادت فردی و اجتماعی

3- کفش خضوع آفرین و درمانگر کبر و خود پسندی

4- موقتی جلوه دادن جهان مادیات

6- معرفی سبک زندگی پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله وسلم

7 – معرفی ارکان اسلام ناب محمدی

8- معرفی اخلاق اقتصادی در اسلام

9- اعتکاف از جامعه مرفهان بی درد

ب- ساحت آثار سیاسی و اجتماعی:

1-افشای فرهنگ مرفه مداری رجال سیاسی 

2- معرفی رجال سیاسی با سبک زندگی دو لایه با محرومین

3- اثبات اقتدار گرایی رجال سیاسی در رفتارگرایی ضد طبقه

ج- ساحت آثار علمی:

1- استفاده ابزاری کردن از دنیا برای وصول به جهان جاودان

2- نشان دانشمندان را در ساده زیستی آنان معرفی کردن

3- بها دادن به مقام علم و یاددهی در عین فقر و تنگدستی

4- مادیات را در سکوی آموزش و یادگیری  نشاندن

5- تلازم زدایی از علم و ثروت

6- بها بخشی علم به پوشش انسان نه ارزش دهی پوشش انسان به ایشان

7- معرفی عظمت عالم حقیقی در عین محرومیت مادی

8- قدرت انتخاب و اختیاردرست انسان را در اوج قدرت برای محرومین علنی کردن

د- ساحت آثارهنری و زیبا شناختی:

1- از پراگندگی و پارگی در میان جامعه، پایداری و پایندگی را پدید آوردن

2- اتحاد و اعتماد آفرینی برای خانواده محرومین با ارتباط عالمانه میان وصله وکفش    

3- آرامش بخشی بر دل کودکان بی کفش

4- قناعت آفرینی در دل مردمان کم بضاعت

5- به زانو در آوردن نگاه تحقیری ثروتمندان

6- ایجاد فخربرای انبیائ و اولیای الهی و فرشتگان آسمان و زمین جهت مدیریت کامل برنفس و شیطان و مستکبرین عالم

ه- ساحت اقتصادی و حرفه سازی:

1- فاصله انداختن میان خود و سالوسان فرصت طلب مادی

2- رونق دادن به حرفه کفاشی و مشاغل مرتبط با آن

3- درمانگری از مرض مصرفگرایی در جامعه بشری

4- نمایشی کردن علو اقتصادی اسلامی در شبیه سازی سطح برخوداری مردم و مسئولین

5- ناامید کردن کفار و مشرکین در طمع به مسئولین کشور اسلامی

6- حقارت زادیی از خانواده فقرا و محرومین

7- توسعه بخشی به تفکر تولیدی صادقانه و صادرات بشر دوستانه

8- جراحی مرض تکدی گری از عوام و مرفه مداری از خواص

9- معرفی فاصله میان زهد حقیقی و زهد انگلی

10- معرفی شرافت انسانی به مقام همدردی با محرومین

11- آموزش رهایی از اسارت صاحبان قدرت و ثروت مادی

12- حمایت از نظام تبادل انسان با طبیعت در شیوه بهره برداری همگانی

و- ساحت زیستی و بدنی:

1- آموزش زینت بدن جهت آرامش قلب

2- ارتباط عبادی میان سبک رفتاری انسان و بهره گیری از جهان پیرامونی

3- کاهش دادن فاصله انسان با جهان طبیعت

4- به کارگیری بدن برای خدمت به خود و بی نیازی از غیر

5- به نمایش گذاشتن زیست سازگار با محیط محرومین

6- تربیت زیست بدنی دگران با ارتباط ساده زیستی آنان

ض- ساحت تاریخی:

1- ثبت رفتار توحیدی در بخش اقتصاد تاریخ

2- افشای سبک ظالمانه اقتصاد پادشاهان

3- تقسیم تاریخ به بخش موحدانه و مشرکانه

4- قدرت روشنگری توحیدی دادن به تاریخ بشر

5- پیراستن آثار تاریخی پیامبران و اولیای الهی از دنیازدگی

و- ساحت بین المللی:

1- قدرت مدیریت اقتصاد جهانی توسط حاکم اسلامی

2- ارائه برترین الگو جهت اصلاح ستم های اقتصادی

3- معرفی تنها سبک محرومیت زادیی از مستضعفان جهان

4- ایجاد مناسب ترین بستر برای ایثار اقتصادی در مبادلات بین المللی برای محرومیت زادیی

 

افزودن نظر جدید

کد امنیتی
کد امنیتی برای جلوگیری از ارسال اسپم می باشد.
Image CAPTCHA
لطفا کاراکترهای تصویر را در کادر بالا وارد نمایید.

پیوندهای تصویری