تاریخ انتشار:96/12/16 - 09:54
شماره مطلب:13961216

هدف‌گذاری آموزش و پرورش برای مقابله با 10 نوع آسیب اجتماعی

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در سومین نشست فصلی ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش در جمع مدیران و معاونان این وزارتخانه و حوزه‌های علمیه، اظهار داشت: برنامه‌هایی که در دولت دوازدهم دنبال خواهیم کرد در دو دسته تقسیم‌بندی می‌شود؛ بخش نخست ناظر بر تحولاتی است که در متن برنامه‌ها و محتوای آموزشی باید رخ دهد که خوشبختانه سند تحول بنیادین به طور عملیاتی مسیر را روشن کرده و فرصت ارزشمندی است که ما را از مرحله طراحی جدید مستغنی می‌کند.
وی با اشاره به اینکه ویژگی‌های الگوی زندگی ایرانی ـ اسلامی در سند تحول ذکر شده و باید دانش‌آموزان را به گونه‌ای تربیت کرد که با مناسبات و شرایط بیرون مدرسه مطابقت داشته باشد، گفت: این مهم می‌تواند مدارس را با نشاط کند و انگیزه‌ها را بالا ببرد.
بطحایی افزود: بخش دوم برنامه‌ها در حوزه تغییر روش و مدیریت در آموزش و پرورش است؛ روشی که تا امروز اداره کرده‌ایم امکان ادامه دادن در آینده را ندارد و باید روش‌های جدید را به کار گیریم؛ امروز 70 درصد نیروی انسانی ما مدرک لیسانس و بالاتر دارند و میانگین خدمت 23 سال است لذا پتانسیل عظیمی در اختیار داریم که باید از آن به نحو احسن استفاده کنیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نظام آموزشی ما به شدت در وظایف حاکمیتی و تصدی‌گری متمرکز است، گفت: مقرراتی داریم که ذره‌ای انعطاف ندارند و به عبارتی درجه پیچیدگی و رسمیت سازمان ما بسیار زیاد است.
بطحایی تصریح کرد: بهره‌گیری از ظرفیت حوزه‌های علمیه در امر پژوهش و تربیت دینی دانش‌آموزان از طریق تقویت ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش، یکی از برنامه‌های قابل اجرا در وزارت آموزش و پرورش است که دولت نیز نسبت به آن اهتمام ویژه‌ای دارد.
وی تأکید کرد: ارتقای کمی و کیفی مراکز مشاوره برای حضور مؤثر مدارس در فرآیند مصون سازی دانش‌آموزان و خانواده‌ها و پیشگیری از آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در دوره‌ها و پایه‌های مختلف تحصیلی با همکاری سازمان‌ها، نهادها و حوزه‌های علمیه مدنظر وزارتخانه است.
وزیر آموزش و پرورش توسعه مشارکت با معلمان، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها را در تدوین برنامۀ درسی و بهره‌گیری از ظرفیت بخش غیردولتی در تولید، چاپ و توزیع مواد و منابع آموزشی را نیز متذکر شد و اظهار داشت: تقویت تعامل و مشارکت با انجمن‌های علمی ـ آموزشی، تشکل‌های صنفی و حرفه‌ای معلمان و نهادهای فرهنگی، اجتماعی خصوصاً حوزه‌های علمیه مورد توجه جدی است.
بطحایی عنوان کرد: آسیب شناسی اولین گام برای فاصله گرفتن از شیوه‌های ناکارآمد در آموزش و پرورش و بهره‌گیری از شیوه‌های نوین است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: در این مسیر به ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه و روحانیون نیاز داریم؛ در واقع نیاز آموزش و پرورش به ظرفیت‌های حوزه، امروز بیش از گذشته احساس می‌شود و ما دست نیاز خود را به سمت حوزه‌های علمیه در جهت استفاده از این ظرفیت‌ها دراز می‌کنیم.
وی خاطر نشان کرد: متأسفانه یکی از دغدغه‌های جدی در مسیر تربیت اسلامی دانش‌آموزان، وجود شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی است که همه پایه‌های تربیتی ما را مورد هجمه قرار داده است.
بطحایی اظهار داشت: علی‌رغم فرصت‌های خوب در فضای مجازی، این فضای ناایمن دارای تهدیدات زیادی است که ضربه‌های مهلکی را بر پایه‌های تربیتی وارد می‌کند.
وی عنوان کرد: در بحث آسیب‌های اجتماعی مقام معظم رهبری نگرانی‌های خود را اعلام کردند؛ برخی از آسیب‌ها، حتی تربیت اسلامی ما را تحت الشعاع قرار داده است همان طور که می‌بینیم فضای حاکم امروز با گذشته متفاوت شده است و دیگر مسیر امروز پاسخگوی نیاز فردا نیست و روش مقابله دشمن فرق کرده است.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: کارهای زیادی در آموزش و پرورش در قالب برنامه‌های فرهنگی انجام شده اما باید پذیرفت دشمن تلاش بیشتری داشته است پس باید موضوعات مهم در کارگروه‌ها بررسی و منتج به نتیجه‌ای مناسب شود.
وی گفت: باید به سمت روش‌های عملیاتی برویم؛ دیگر فرصتی برای مبانی نظری و فلسفی نداریم چرا که نسل نوجوان و جوان در خطر جدی قرار گرفته است.
بطحایی یادآور شد: با توجه به آسیب‌شناسی‌های انجام گرفته، تلویزیون‌ تعاملی را در جهت ارتباط با خانواده‌ها در پیشگیری از آسیب‌ها راه‌اندازی کرده ایم.
وی گفت: امروز ارتباط با جنس مخالف یکی از آسیب‌های جدی در نسل نوجوان و مدرسه‌ای است و باید به فرزندان آسیب‌ها را معرفی کرد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: در رابطه با آسیب‌های اجتماعی در 10 موضوع مانند اعتیاد، حجاب و عفاف، ارتباط با جنس مخالف هدف گذاری کرده‌ایم.
وی خاطر نشان کرد: بر آنیم در تربیت نیروی انسانی در سلسله مراتب آموزشی از محضر طلاب و روحانیون استفاده کنیم و با بررسی آسیب‌ها از منظر دین و دیدگاه‌های حوزوی به رفع مشکلات بپردازیم.
بطحایی بیان کرد: بی‌شک تعامل حوزه و آموزش و پرورش دو طرفه است و این ظرفیت مهم و ارزشمند می تواند مشکلات را رفع کند.
وی گفت: پیش‌نویس طرح جامع سند تحول با نظرپردازی و مشارکت نخبگان حوزه و آموزش و پرورش به زودی ارائه می‌شود در این راه همراهی زیادی زمینه‌ساز تحقق اهداف بود که لازم است از تلاش ستاد همکاری‌ها نیز تقدیر کرد.
وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: تربیت دانش‌آموزان با مناسبات و شرایط بیرون مدرسه باید مطابقت داشته باشد تا بتوانیم الگوی تربیت اسلامی را تحقق بخشیم.
بطحایی تصریح کرد: خوشبختانه دولت نسبت به بهره‌گیری از ظرفیت حوزه‌های علمیه اهتمام ویژه‌ای دارد و نباید چنین ظرفیتی را نادیده گرفت.
وی عنوان کرد: ما باید از شیوه‌های کارآمد و نوین در تحقق اهداف استفاده کنیم همچنین اهداف خود را بر محور برنامه‌ریزی صحیح در جهت ایجاد تحول منطبق سازیم.
وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: ویژگی‌های الگوی زندگی ایرانی ـ اسلامی در سند تحول ذکر شده و باید دانش‌آموزان را به گونه‌ای تربیت کرد که با مناسبات و شرایط بیرون مدرسه مطابقت داشته باشد.
بطحایی ادامه داد: این مهم می‌تواند مدارس را با نشاط کند و انگیزه‌ها را بالا ببرد.
انتهای پیام/

 

افزودن نظر جدید

کد امنیتی
کد امنیتی برای جلوگیری از ارسال اسپم می باشد.
Image CAPTCHA
لطفا کاراکترهای تصویر را در کادر بالا وارد نمایید.

پیوندهای تصویری