به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی مرکز بسیج فرهنگیان، حجت الاسلام و المسلمین پناهیان در مراسم در امتداد غدیر که به مناسبت عید غدیرخم در ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، با تاکید بر اهمیت وزارت آموزش و پرورش و اظهار رضایت از حضور در جمع متولیان تعلیم و تربیت و اعضای ستادی این وزارتخانه اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش سالم ترین وزارتخانه کشور است که به نظر من که هر سال ورودی های دانشگاه را رصد می کنم، خروجی های آموزش و پرورش متدین تر از پیش هستند ولی انتظار ما از آموزش و پرورش بیشتر از این مقدار است.
وی افزود: مسئله اصلی جامعه آموزش و پرورش است و من در هیچ سخنرانی ای نیست که از آموزش و پرورش انتقاد نکنم و در این زمینه تفاوتی بین دولت ها نیست و نگاه من به این مسئله سیاسی نیست بلکه به دلیل اهمیت بسیار زیاد تعلیم و تربیت اهمیت دادن به این موضوع دغدغه من است.
حجت الاسلام پناهیان با تاکید بر این که دلسوزترین فرهیختگان در وزارت آموزش و پرورش حضور دارند ادامه داد: یکی از خصوصیات کار فرهنگی در آموزش و پرورش این است که منفعت مادی چندانی در آن وجود ندارد.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این مسئله که برخی افراد مدرسه سازی را صنعت مدرسه سازی کرده اند بیان داشت: هرچند اگر سرمایه ای کردن هم خروجی خوبی داشته باشد مسئله بدی نیست.
وی توضیح داد: نهاد تعلیم و تربیت، یک نهاد انسانی است که از سایر نهادهای فرهنگی مهم تر است و التهاب و تنش نیز در آن کمتر اتفاق می افتد. آموزش و پرورش از ارشاد و صدا و سیما با آن عرض و طول و سر و صدایشان موثرتر است حتی تاثیر پدر و مادر نیز از تاثیر آموزش و پرورش کمتر است، اما در این نهاد مهم همایش های سالیانه برای ارتقای روش، محتوا و اهداف که باید پر سر و صدا و جدی باشد برگزار نمی شود.
حجت الاسلام پناهیان با اشاره به این که یکی از اهداف مهم دشمن تصرف آموزش و پرورش و ذهن و مغز جوانان است، گفت: اگر مغزهای جوانان ما فعال شود دنیا را تصرف می کند اما آموزش و پرورش با تمرکز بر حافظه و کنار گذاشتنِ پرورش هوش هیجانی، مهار کننده مغزها شده است در حالی که روش های تربیتی در غرب به آنچه اسلام می خواهد نزدیک تر است.
استاد حوزه و دانشگاه ریشه معضلات اجتماعی چون طلاق را در آموزش و پرورش دانست و توضیح داد: تربیت هفت ساله اول کودکان در مدارس که در سنین پیش از 14سالگی است بسیار مهم است و شخصیت اصلی کودکان در آن دوره شکل می گیرد. در این سنین کودک باید ادب شود. البته معنای ادب وسیع است و این مطلب لزوما به معنای معتقد کردن کودکان نیست.
وی در ادامه بیان اهمیت این سن، افزود: برخی از دغدغه داران تعلیم و تربیت ترجیح می دهند مدرسه راهنمایی یا دبیرستان تاسیس کنند اما تاسیس مدارس ابتدایی از درجه اهمیت بیشتری برخوردار است. زیرا بنیان شخصیت در آن دوره شکل می گیرد و در 4 سال اول این سنین امتحان گرفتن و نمره دادن مخرب شخصیت کودک است.
حجت الاسلام پناهیان با تقدیر از طرح حکیمانه 6 ساله کردن دوره ابتدایی، ادامه داد: آموزش و پرورشی که در دبستان کودک را به علم علاقه مند نکند و در دبیرستان به زور نمره و حضور و غیاب دانش آموز را به مدرسه بکشاند باید اعلام ورشکستگی کند.
استاد حوزه ودانشگاه تصریح کرد: ما گروهی تشکیل دادیم برخی مقاله های مهم ساحت تعلیم و تربیت را به مترجمان دادیم. شخصا از این که مقالات به این مهمی تا کنون ترجمه نشده است متعجب شدم. در این زمینه سوال کردم و به من گفتند که دست هایی در کار است که نمی گذارند برخی از این مقالات مهم در این بخش ترجمه شود و در اختیار قرار گیرد.
وی با بیان این که احکام خانواده باید اسلامی باشد اما استفاده از تجربیات بین المللی در خصوص تعلیم و تربیت کودکان مفید است، بیان داشت: در هفت سال اول نیازی نیست که به دیندار کردن کودک اجبار داشته باشیم بلکه ادب کردن مهم است که مانعی هم ندارد تجربه های بشری و نرم های بین المللی را در این زمینه بپذیریم.
حجت الاسلام پناهیان به طرحی خارج از آموزش و پرورش که خروجی های خوبی داشت اشاره کرد و گفت: این طرح که در مشهد انجام میشد در مدرسه نبود اما پرورش شخصیت با برنامه انجام میشد و استقبال خوبی هم از آن صورت گرفته بود اما آموزش و پرورش جلوی آن را گرفت.
استاد حوزه و دانشگاه رسالت مهم دیگر آموزش و پرورش در هفت سال اول تربیت را مشاور خانواده بودن دانست و افزود: اگر مشاور قوی در دوران ابتدایی در مدارس وجود نداشته باشد، نشان دهنده آن است که این آموزش و پرورش مدبرانه و منطقی اداره نمی شود. در مقطع ابتدایی نقش مشاور از معلم تربیتی هم مهم تر است.
وی ادامه داد: اولین مدرسه ای که من تاسیس کردم یک دبستان در قم در زمان جنگ بود. و بر اساس تجربه شخصی و مطالعات میگویم که دوران ابتدایی مهم ترین دوران تربیت دانش آموز است. در این دوران است که می توانیم هوش هیجانی را پرورش دهیم و قدرت خودداری و شخصیت کودک را شکل دهیم.
افزودن نظر جدید